Arvio: Vim­maa, tuskaa ja kivuliasta herkkyyttä – Svart Ridå päästää avaruudelliset voimat valloilleen

Toisella pitkäsoitollaan Svart Ri­då kasvattaa ilmaisunsa huikeisiin mittoihin.
Arvio julkaistu Soundissa 10/2025.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Svart Ridå
Aponia
Argle Bargle Studios

Muistatteko miltä tuntui, kun Kentin Isola (1997) avautui ensimmäistä kertaa? Minä muistan. Ja olen häkeltynyt kokiessani saman uudestaan.

Isolan ilmestyessä Moa Swan­ström, Tuva Gustavsson tai Kajsa Westergren eivät olleet vielä syntyneet. Silti kolmikko tavoittaa 1990-luvun Kentistä jotakin sellais­ta, mikä jäi aikalaisjälijttelijöiltä ymmärtämättä. He eivät mallinna sointia sellaisenaan, vaan rakenta­vat sen varassa omaan kokemus- ja tunnemaailmaansa tukeutuvaa äänikuvaa, jossa on kenties jotakin sukupolvellistakin.

Toisella pitkäsoitollaan Svart Ri­då kasvattaa ilmaisunsa huikeisiin mittoihin. Yhtyeen lauluissa on vim­maa, tuskaa ja kivuliasta herkkyyttä. Swanström soittaa kitaraansa kuin riivattu, Gustavssonin laulu taipui­lee veitsenterän molemmin puolin ja Westergrenin tahditus ankkuroi pyörteet yhteiseen perustaan. Soin­ti on tietoisen suurta ja anteek­sipyytelemätöntä, mutta pohjalta kajastavat myös pehmeämmät vireet, jopa sydänverta sakeuttava epävarmuus.

Kun uomansa löytänyt näkemys ja tunteita raastava energia kana­voidaan Verkligheten har jag här för mig självin, Ord som lämnats kvarin ja Vem vill du varan kaltaisiksi mes­tariteoksiksi, avaruudelliset voimat pääsevät valloilleen. Esiripun mus­talla pinnalla loimuaa revontulia.