FOTOSHOP: Lifeforms

Arvio julkaistu Soundissa 1/2012.
Kirjoittanut: Minna Koivunen.

Mies, MacBook ja inspiraatio. Näillä elementeillä on Fotoshopin tapauksessa syntynyt heleää elektronista indiepoppia, jossa liikutaan unenomaisissa tunnelmissa. Aiemmin At the End -yhtyeessä laulaneen Jarno-Erik Faarisen Fotoshop tarjoaa kauniin utuisia, rauhoittavia ja sopivasti surinoilla väritettyjä äänimaisemia.

Arvio

FOTOSHOP
Lifeforms
Fotoshop

Mies, MacBook ja inspiraatio. Näillä elementeillä on Fotoshopin tapauksessa syntynyt heleää elektronista indiepoppia, jossa liikutaan unenomaisissa tunnelmissa. Aiemmin At the End -yhtyeessä laulaneen Jarno-Erik Faarisen Fotoshop tarjoaa kauniin utuisia, rauhoittavia ja sopivasti surinoilla väritettyjä äänimaisemia. Lifeformsia kuunnellessa tuntuu kuin kelluisi pastellinsävyisessä pumpulimeressä.

Toistaiseksi vain digitaalisesti julkaistu debyytti on ehjä ja vahva kokonaisuus. Kymmenen raidan aikana liikutaan soljuvasti paisuttelun ja utuisten tunnelmien välillä. Taidokkaasti soundeilla leikkivä ja säästeliäästi melodioita viljelevä Faarinen luottaa muun muassa tummiin bassosoundeihin, viipyileviin ja kirkkaisiin säveliin sekä tasaisen nopeisiin rumpukomppeihin. Kappaleisiin vaihtelua tuo Faarisen monipuolinen laulu.

Minimalistisista piirteistään huolimatta albumi kestää hyvin kuuntelua, ja jokaisella kerralla raidoista avautuu jokin uusi ulottuvuus. Fotoshopin musiikki on kuin kuin päivitetty versio Múmin ja Sigur Rósin leikittelevästä soundimaailmasta Mew’lle ominaisella paisuttelulla höystettynä.