Madonnan ja Mirwais'n kylmää ja kyllästyttävää yhteistyötä uudella American Life -levyllä on kuvailtu folktronicaksi. Epäilemättä se onkin helpoin tapa niputtaa yhteen moderni elektroninen biitti ja akustisen kitaran soundi, aivan liiankin helppo.
Lontoolainen Kieran Hebden alias Four Tet määritti Pause-albumillaan (2001) folktronican parametrit. Hänen laptopista loihtimansa ambient-kudelmat ja arvaamattomat ohjelmoidut rytmit lomittuivat akustisten soittimien kanssa kiehtoviksi digitaalisiksi metsiksi ja niityiksi. Rounds-levyllä leikkaukset ovat vähän terävämpiä, mutta musiikki yhtä helposti lähestyttävää ja miltei yhtä vangitsevaa. Rounds on levy, joka muuttaa vähitellen muotoaan – kuin maisema päivän laskiessa. And They All Look Broken Hearted -raidalla 25-vuotias Kieran Hebden briljeeraa yhdistämällä lämpimiin elektronisiin aaltoihin svengaavan jazz-rumpaloinnin ja ihanan My Angel Rocks Back And Forthin motiivi on kuin vanhasta soittorasiasta peräisin. She Moves She -raidalla Hebden osoittaa hallitsevansa kokeelliset hip hop -rytmit ja uhkaavaksi yltyvästä Unspoken-biisistä olisi jopa Dj Shadow ylpeä. Samanaikaisesti sekä vilvoittavan että virkeän levyn ainoa tyylirikko on Spirit Fingersin hermoille käyvä ylinopea banjo.
Jos Björkin Vespertine-albumin instrumentaaliversio vaikuttaa kiinnostavalta idealta, tässä on levy juuri sinulle.
FOUR TET: Rounds
Arvio julkaistu Soundissa 05/2003.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
Madonnan ja Mirwais'n kylmää ja kyllästyttävää yhteistyötä uudella American Life -levyllä on kuvailtu folktronicaksi. Epäilemättä se onkin helpoin tapa niputtaa yhteen moderni elektroninen biitti ja akustisen kitaran soundi, aivan liiankin helppo.
Arvio
FOUR TET
Rounds
Domino
Rounds
Domino