KHALED: Kenza

Arvio julkaistu Soundissa 03/2000.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.
Rai-velho Khaled kokeilee Kenzalla crossoveria useampaan eri suuntaan kolmella eri tuotannolla. Enimmäkseen tulokset ilahduttavat.

Arvio

KHALED
Kenza
Universal

Rai-velho Khaled kokeilee Kenzalla crossoveria useampaan eri suuntaan kolmella eri tuotannolla. Enimmäkseen tulokset ilahduttavat.
Vanhan Gong-hipin Steve Hillagen isännöimässä Aalach Tloumounissa arabiviulut ja perinteinen laulumelodia luikertavat upeasti basson sykkiessä pelkistetyn modernisti herkän oudin saattamana. Intialaisen Amarin kanssa duettona vedetty El Harba Wine yhdistää raita tabloihin ja Bollywood-jousiin onnistuneesti. Khaledin oma, Hillagen tuottama Trigue Lycee sulauttaa berberiperinnettä reggae/funk-rytmiin hienosti. Hillagen laajemmin pohjois-afrikkalaiset sovitukset pysyvät erossa teennäisyyksistä ja hänen numeronsa hyötyvät Hossam Ramzyn mestarillisista viuluista. Mele H'bibtillä dubahtava drum'n'bass, tribaalinen aavikkomeininki ja Khaledin tuskaisen sielukas laulu yhtyvät upeasti. Noan kanssa laulettu Imagine tuntuu musiikillisesti kevyeltä, mutta Algerian fundamentalisti-riehuntaa vasten se on henkensä kaupalla esitetty lausunto terveen järjen puolesta. Toisen tuottajan Jean-Jacques Goldmanin länsimaisestaC'est La Nuit-balladista kuullaan puleerattu pop-versio ja niukasti juurevampi arabiversio. Lati Kronlundin E'dir Esseba discoilee keinotekoisesti, mutta toisaalla hän käyttää hyvinkin maukkaasti jazz/hip-hop- ja jopa salsa-elementtejä.