WILD BILLY CHILDISH & THE SPARTAN DREGGS: Forensic R’n’B

Arvio julkaistu Soundissa 10/2011.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.

Järkyttävän määrän levyjä useissa eri tyyleissä tehnyt viisikymppinen Steven John Hamper eli Billy Childish on eräänlainen Britannian Peitsamo ja Veltto samassa äärienglantilaisessa paketissa.

Arvio

WILD BILLY CHILDISH & THE SPARTAN DREGGS
Forensic R’n’B
Damaged Goods

Järkyttävän määrän levyjä useissa eri tyyleissä tehnyt viisikymppinen Steven John Hamper eli Billy Childish on eräänlainen Britannian Peitsamo ja Veltto samassa äärienglantilaisessa paketissa. Lisäksi hän on arvostettu taidemaalari, runoilija ja novelisti, joka töissään puhuu suoraan jopa nuoruutensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

The Spartan Dreggs on Billyn uusin ase, jossa hän moukii aivan mahtavalla särösoundilla bassoa Neil Palmerin kitaroidessa ja Wolf Howardin hakatessa rumpuja hurjassa psykegaragepunk-hengessä. ”Vääriä” ääniä ei vältellä eikä Childishin yliopistoluennoinnin ja hysterian välistä outoa siltaa kulkeva laulu pelkää kulkea nuotin vierestä. The Sonicsin, The Whon ja Sex Pistolsin paaluttamassa kolmiossa riuhtova raaka peli on parhaimmillaan riemastuttavaa ja heikoimmillaankin vähintäänkin mielenkiintoista.

Nimiraidan ”oikeuslääketieteellinen r&b” muuttaa kaamoksenkin valoksi. Yllättävän perinteinen Tower Block on oman sarjansa klassikko ja Intertidal Marshland unohtumattomasti lanaavaa protopunkia. The Physics Of Blown Sand & Desert Dunes koukeroi mainion itämaisesti rupista psykedeliaa ja Charcoal Burner’s Lament ripottaa punkpohjalle psykedelian lisäksi brittifolkia.
Forensic R’n’B:n asenne on todella kohdallaan!