Iron Maiden -kitaristi Adrian Smith antoi hiljattain haastattelun Modern Guitar Labille ja avasi hieman, millainen hänen biisintekoprosessinsa on tänä päivänä.
”Ennen jokaista Maiden-levyä istun muutaman viikon kotistudiossani ja demotan kuudesta kymmeneen ideaa kitaroineen, rumpuineen, joskus melodioineen. Sitten ideasta riippuen esittelen sen joko Stevelle (Harris, basisti ja pääasiallinen sanoittaja) tai Brucelle (Dickinson, laulaja). Tätä nykyä Steve keskittyy paljon enemmän sanoituksiin ja melodioihin”, Smith kertoo.
”Minäkin kirjoitan lyriikoita ja kehittelen nimiä. Esimerkiksi Speed of Light (vuoden 2015 The Book of Souls -albumilta) oli minun ideani ja Bruce piti siitä otsikosta, joten hän kirjoitti sanat sen pohjalta. Sama juttu The Writing on the Wallin (vuoden 2021 Senjutsu-levyltä) kanssa. Otsikko tuli minulta ja Bruce jalosti ideaa pidemmälle. Kaiken juju on innostaa toisiamme ja se on mahtavaa.”
Smithin mukaan inspiraatio voi tulla usein yllättävistäkin paikoista ja hänellä itsellään se tulee monesti uusista soittokamoista.
”Pidän erilaisista efekteistä ja tuon joka levylle mukanani jonkun uuden laitteen, joka toivon mukaan innostaa biisiin. Niin syntyi esimerkiksi Wasted Years (vuoden 1986 Somewhere in Time -levyltä), kun olin Japanissa 80-luvulla ja he antoivat minulle yhden Rolandin ensimmäisistä kitarasyntetisaattoreista. Muistan kun otin sen laatikosta, kytkin piuhat ja se alkoi pitää hullua ääntä, mutta se meni sekvenssissä. Kuuntelin sitä ja aloin soittaa sen pohjalta riffiä, josta tuli Wasted Years. Ilman sitä vehjettä en olisi keksinyt sitä”, Smith toteaa.
”Tai vaikka uusi kitara voi inspiroida. Minulla oli tämä valkoinen Flying V, jota en koskaan kuitenkaan soittanut. Mutta kun lopulta nappasin sen käteen, soitin riffin, josta tuli Back in the Village (vuoden 1984 Powerslave-levyltä). En ollut koskaan soittanut sitä kitaraa, mutta se antoi minulle biisin. Sain siis rahoilleni vastinetta.”
