(Päivitetty 5.10.: Finnair-projektin toteutti Ultra Nordic, ei Audiocraft.)
Voiko musiikki vaikuttaa siihen, miltä viina maistuu? Näin antavat tutkimukset ymmärtää – ja suomalainen yritys on eturivissä hyödyntämässä havaintoa kaupallisesti.
Kauppalehti uutisoi suomalaisen Audiocraft-yrityksen voittaneen viime viikolla Kyrö Distillery Companyn katkerojuomien kanssa kaksi sarjaa International Sound Awards -kilpailussa. Audiocraft hyödyntää muun muassa Oxfordin yliopiston tutkijaryhmän havaintoja siitä, että visuaalisen viestin kanssa synkronoitu yhtenäinen äänenkäyttö kasvattaa viestin vaikutusta moninkertaiseksi.
Audiocraft havainnollisti asiaa omalla testillään Slush-tapahtumassa tarjoamalla sadalle maistajalle kaksi kertaa peräkkäin samaa juomaa. Maistokertojen välillä taustalla soinut musiikki vaihtui. 97 maistajaa sadasta kertoi, että musiikki vaikutti siihen, miten katkeraksi, makeaksi tai miellyttäväksi juoma koettiin.
Lisäksi Audiocraft äänibränditoimisto Ultra Nordic on tehnyt töitä esimerkiksi Finnairin kanssa. Ilmeisesti ruoka maistuu lentokoneessa valjummalta kuin maan päällä, ja yhtiö on pyrkinyt korjaamaan epäkohtaa luomalla äänimaisemia, joiden avulla lentokonesapuska maistuisi paremmalta. Videomuotoisen selonteon aiheesta voi katsoa täällä.