Death metalin – toki metallin muutenkin – alalajeja on tänä päivänä… no, jokunen. Kun kaiken maailman mättäjien loppumattomasta joukosta havaintopiiriin osuu Cryptic Hatredin kaltainen ”nuoriso-osastosta” koostuva vanhan liiton death metal -bändi, fiilis on hyvinkin ilahtunut.
Cryptic Hatredin väkevä Nocturnal Sickness -debyytti ilmestyi vuonna 2022, ja nyt tarjolla on toinen pitkäsoitto Internal Torment. Kehitysaskelia on otettu reilusti, ja uutuuslevy nostaa Cryptic Hatredin kansainväliselle tasolle.
Palataanpa kuitenkin tässä vaiheessa hieman taaksepäin.
– Cryptic Hatred perustettiin Klaukkalassa 2019. Oltiin yläasteella ja bändi sai alkunsa välitunnilla, kertoo laulajakitaristi Eemil Lajoma.
– Alettiin soittaa musiikkiluokassa lainabiisejä ja sitten myös omia kappaleita. Ne päätyivät Free From The Grave -demolle (2020). Meidän musatyyliä voisi kuvailla brutaaliksi ja ilkeän melodiseksi death metaliksi. Groovea ja kryptisyyttäkin löytyy. Myös rytmit ja harmoniat ovat meille tärkeitä.
Millaisia ajatuksia Nocturnal Sickness herättää tänä päivänä?
– Oltiin tuolloin erittäin innoissaan musan tekemisestä ja biisejä syntyi todella helposti. Äänityksissä taas otettiin suhteellisen rennosti eikä viilattu kovinkaan pitkään ”täydellisiä ottoja”, kertoo Lajoma.
– Nocturnal Sickness oli osuva startti ja levy soundaa edelleen ihan hyvältä. Siellä on paljon hyviä riffejä ja ideoita, jotka me toteutettiin sen ajan taidoilla. Paljon jäi toki parannettavaakin, ja näihin juttuihin keskityttiin tokalla levyllä.
Siitä saadaan aasinsilta Internal Tormentin maailmaan.
– Albumin kirjoittaminen alkoi kesällä 2022, jolloin tein ainakin Tomb Of Desecration -kappaleen. Kun nyt katsoo koko uutuuslevyä, avainbiisejä ovat ainakin Homicidal Intentions, Mesmerized By The Malignant Gaze ja nimikappale. Ne antavat parhaan kuvan meidän soundista tänä päivänä.
– Kun tehtiin Internal Tormentia, mietittiin esimerkiksi sovituksia ihan eri tavalla, ja keskityttiin selkeämpiin ja perinteisempiin biisirakenteisiin. Ekan levyn lauluosuudet olivat pääosin matalaa örinää, mutta nyt kokeiltiin muunkinlaisia juttuja. Tutun ördän lisäksi sieltä löytyy korkeaa rääkymistä ja keskivälin murinaa. Otettiin mukaan myös syntikoita sekä erilaisia bass droppeja tai muita äänitehosteita antamaan lisää kerroksia.
– Tuotannon suhteen ideana oli puolestaan tehdä helposti kuunneltava albumi. Ei siis haluttu esimerkiksi rätiseviä kitaroita tai tosi muhjuista bassoa. Soundien avainsanat olivat ”clean but brutal”.
Takana on myös liuta keikkoja.
– Jos mietin tähänastisia kohokohtia, niin pakkohan se on nostaa esiin Tuska Open Air 2022. Se oli ihan älyttömän siisti kokemus. Soitettiin sunnuntaina varmaan ihan ensimmäisenä, ja odotusarvona oli se, ettei paikalla ole vielä ketään. No, Tiivistämö – eräs Tuskan lavoista siis – oli aivan täynnä, ja paikan ulkopuolella oli myös jonoa sisään, kertoo Lajoma.
– Tulevat ajat näyttävät myös hyviltä, sillä syksyllä esiinnytään eri puolilla Suomea. Toivon mukaan päästään jossain vaiheessa soittamaan myös ulkomaille. Myös seuraavan albumin materiaalin kirjoittaminen on jo alkanut!
Teksti: Timo Isoaho
Artikkeli on julkaistu Soundissa 7/24.