Kirja-arvio: Children of Bodom -teos ei ole muistomerkki vaan tribuutti, joka viihdyttää ja riipaisee

Timo Isoahon toimittama Children of Bodom on aiheensa näköinen kirja.
19.9.2025 09:38

Timo Isoaho
Children of Bodom
Like

Lienee syytä alustaa, että olen kir­jan sankarien kanssa niin sanotusti hyvänpäiväntuttu. Vuosituhannen taitteessa vietin Bodomin kiinnittä­neen levylafkan toimistolla suuren osan vapaa-ajastani, ja sittemmin myös työskentelin tovin samassa instanssissa. Juuri siksi voin kertoa varmuudella, että Children of Bo­dom on aiheensa näköinen kirja.

Timo Isoaho (joka on myös Soundin pitkäaikainen avustaja, toim.huom.) on rakentanut sau­mattomasti soljuvan haastattelukir­jan. Luvut alkavat napakoilla tease­reillä, ja itse tarina aukeaa bändin ja lähipiirin omin sanoin. Jopa Alexi Laihon ääni on läsnä vanhoista haastiksista, Petri Silaksen Kitara, kaaos & kontrolli -teoksesta ja leh­tiarkistoista kaivettuna.

Kronologia toimii, koska Bodo­min tarina ei tarvitse keinotekoista draamaa. Alkuvuosien MD-studion demot, treeniksen hikinen paine­kattila, ekat kiertueet ja lopulta maailmanvalloitus vedetään läpi tiiviillä otteella. Isoaho piirtää kuvan bändistä, joka otti tosissaan vain pari asiaa: musiikin ja treenit.

Masokistinen työmäärä oli Lai­hon vaade: soittomokista rankaistiin mökötyksellä tai kiukulla, mutta illat saattoivat silti päättyä bileisiin. Tämä jännite – maailmanluokan lahjakkuus ja veljeys, joka saattoi hetkessä vaihtua uhkaan lentää bändistä tai kimppalärveihin – oli bändin rakettipolttoaine. Silti kirjan kohteesta heijastuu kiitollisuus ja epäusko omaan onneensa.

Isoahon kerronta on napakkaa, faktapohja loputon ja suhde bändiin hallitun läsnä. Hän tuo ääneen val­tavan joukon yhtyeen ympärillä vai­kuttaneita ihmisiä tuottajista kolle­goihin ja levylafkaväkeen. Tarinoista välittyy kuva lähes katkeamattomas­ta voittokulusta, jossa kaveriporuk­ka nousee Japanin listoille, valtaa Euroopan festarilavat ja murtautuu armottomalla kiertämisellä suosi­oon myös vaikeilla USA:n-markki­noilla. Mutta kun yhden biletyksestä tulee tapa, sitten riippuvuus, lopulta sairaus ja kuolema, menestysjunan käsijarru jumittaa. Bändi ja Isoaho kertovat tämän haikeina ja hieman voimattomina, mutta ilman sensaa­tiohakuisuutta.

Silti jää tunne, että kaikkea ei kerrota. Tämä on nykyrokkikirjojen lainalaisuus: on rajoja, joiden yli ei mennä, vaikka enemmänkin tiedetään. Ehkä se on oikein. Mutta läheltä katsoessa rivien välitkin näkyvät selvemmin.

Children of Bodom on joka tapauksessa hieno dokumentti yhtyeen urasta, aikakaudesta ja merkityksestä. Se näyttää, miten espoolainen kaveriporukka rakensi menestyksen sirkusmetallista, jossa death, power ja tilu – ja myöhem­min myös groove metal – kietoutui­vat yhteen tavalla, jollaista kukaan ei ollut ajatellutkaan ja jonka ei olisi luullut johtavan mihinkään.

Laiho kuittasi utelut kirjan tekemisestä aikoinaan sanoin: ”Mehän vaan mennään mestoihin ja raavitaan punkkia, mitä kirjoit­tamista siinä on?” Nyt Bodomin perintö ja pari sukupolvellista Laihoa palvovia kitaristeja, joista osa on jo maailman huipulla itse­kin, voivat vastata kysymykseen. Bodomin taru on lopussa, mutta Isoahon teos ei ole muistomerkki vaan tribuutti, joka sekä viihdyttää että riipaisee.

Teksti: Mape Ollila
Arvio on julkaistu Soundissa 8/25.