Arvio: FKA Twigs kurkottelee suuntiin, joissa on aidosti mahdollisuuksia erottua ja olla mielenkiintoinen

Arvio julkaistu Soundissa 3/2025.
Kirjoittanut: Jukka Hätinen.

Arvio

FKA Twigs
Eusexua
Young

Charli XCX elää todeksi sitä, että poptähteys on mahdollista saavuttaa varsin kokeellisella musiikilla. Konventi­oista ei tarvitse piitata, kunhan niitä ymmärtää. Valtavirrasta hieman vasemmalle positioitunut FKA Twigs ymmärtää. Vielä Eusexua ei ole hänen Bratinsä, mutta kyseessä on albumillinen popmu­siikkia, joka kurkottelee suuntiin, joista tuntuu löytyvän aidosti mahdollisuuksia erottua ja olla mielenkiintoinen.

Saatamme olla poptimismin päätepysäkillä, kun listaan naama peruslukemilla, että ne suunnat ovat eurodance, brittiläinen klubi­musa, Kate Bush ja Madonna.

Twigsin laulu on hänen kol­mannen levynsä tärkein elementti. Ilmaisu on yhtä aikaa haurasta ja voimakasta, ja yhdestä äänteestä välittyvä tunteiden skaala on mu­sertava.

Levyn alkupuolisko on lähes viiden tähden biisien kimara. Girl Feels Good sopisi Madonnan Ray of Light -levylle. Perfect Stranger on saman aikakauden 2-stepiä, Room of Fools lähentelee teknoa. Sticky lainaa Aphex Twiniltä, Drums of Death muistuttaa Sophiesta.

Twigs on jakanut haastatteluis­saan useita eri versioita siitä, mitä ”eusexua” tarkoittaa. Esimerkiksi hetkeä juuri ennen orgasmia. Levyn kuuntelun kanssa parhaiten yksiin menee kuvailu klubilla tanssimisen euforiasta, jonka vapauden ryöpyn ja jännitteen kasvun näennäinen epäsuhta saa aikaan.

Muut artistin levyarviot