Arvio: Haimin lauluista avautuu rikas maailma, jossa on tarttuvuutta, uhmakkuutta ja oivallusta

Arvio julkaistu Soundissa 6/2025.
Kirjoittanut: Pekka Laine.

Arvio

Haim
I Quit
Polydor

Pitkäjänteisyys EI kuulu aikamme popin hyveisiin. Siksipä on syytä tervehtiä kiitollisuu­della Haim-yhtyeen sitkeää uskollisuutta omalle musiikilliselle visiolleen. Olen varma, että karismaattiselle sisaruskolmikolle on ehdoteltu yhtä sun toista. Joku olisi voinut kiihdyttää nousua jollain tuotannollisella dopingme­netelmällä. Kenties voisi rönsyillä vähemmän ja olla vähän pöntömpi?

Kun I Quit -albumin avaava Gone iskee kuohkealla Kalifornian-soun­dilla ja musiikki alkaa virrata, tekee mieli huokaista: älkää muuttako mitään. Este, Danielle ja Alana Hai­min tavaramerkiksi muodostunut hybridi 1970-luvun kaupallisemmas­ta folk-singer-songwriter-vibasta ja r&b:n rytmisestä vetovoimasta on kypsynyt huippuunsa.

Musiikki on sikäli popin ytimes­sä, että se iskee välittömästi mie­lihyväasioista vastaavaan osaan hermostoa. Kolahdus ei jää siihen. Yhteen hienosti nivoutuvista lauluista avautuu rikas maailma, jossa on kahmalokaupalla tarttu­vuutta, raikasta uhmakkuutta ja oivallusta.

Tuottajat Danielle Haim ja Rostam (muun muassa Vampire Weekend) ovat rakentaneet iha­nan korvakarkkimaailman, jossa lähietäisyydelle tuleva sensuelli kosketus, ideoiden pirskahteleva runsaus ja rytmiosaston läski lumo­voima ovat täydellisessä tasapai­nossa.

Aikamme surkeudesta huolimat­ta ja väärin ymmärretyksi tulemisen uhallakin on pakko sanoa: tässä on Amerikan meininkiä! Sen ainoa huono puoli liittyy annoskokoon. Pari kappaletta pois, ja käsissämme olisi suht täydellinen poplevy.