Arvio: Pelle Miljoonan mainio uutuus tarjoaa reissumiehen tarinoita ja kipakoita huomioita maailmantilanteesta

Pelle Miljoona Band
Kaakon toteemi
Stupido

Kosminen keiju -albumilla (2018) Pelle Miljoonaa säestäneet nuoruusvuosien ystävät ”virallistuivat” vuoden takaisella Manifesti 21 -ep:llä Pelle Miljoona Bandiksi, ja nyt käsillä on yhtyeen täyspitkä debyytti.

Kaakon toteemi on kaikin puolin vapautunut ja rento rocklevy, jolla punk soi vain yhtenä säikeenä monista. Kahleettomuus ja lämminhenkinen pakottomuus kuuluvat läpi albumin niin Pellen laulussa kuin Haminan Akustiikasta tuttujen soittajien otteissa. Oman pikantin lisänsä levyn pehmeään mutta samalla napakasti svengaavaan sointiin tuo Ella Tepposen laulu.

Musiikillisia sävyjä Kaakon toteemilla riittää lievästä twist-iskelmällisyydestä kantrin kautta aina pystybassoiseen jazzahtavuuteen saakka. Levyn lyriikoissa kuuluvat odotetusti sekä reissumiehen tarinat että kipakat huomiot tämän päivän maailmantilanteesta. Vihan ja ahneuden aikaamme leimaavat muun muassa Ateenasta muinoin lahjaksi saadun demokratian laajalle levinnyt kaltoinkohtelu ja viimeisimpänä Antikristuksen saapuminen Ukrainaan.

Mutta vaikka Rock rauha rakkaus -biisin muistuttama pyhä kolminaisuus onkin tänään koetuksella, niin Kaakon toteemin perusteella ainakin Pelle Miljoona on ihanteineen vahvasti elossa ja läsnä.