Tuoreimman Britaniasta kantautuneen Spotify-uutisen mukaan maailman kolmanneksi suurin levy-yhtiö Warner Music mietiskelee poistavansa julkaisunsa Spotifyn kaltaisista musiikkipalveluista. Yhtiö ei toimitusjohtajansa mukaan usko "Spotifyn ja muiden vastaavien palveluiden ansaintalogiikkaan".
Suomalaisista independent-levylafkoista muun muassa Johanna Kustannus vetäytyi Spotifysta jo aikaa sitten ja esimerkiksi Sakara Records teki pian saman päätöksen. Sakaran edustajien mukaan Spotifysta tuleva korvaus on täysin riittämätön. Mokoma-yhtyeen (eli Sakaran omistajien) Facebook-ryhmän viesti kertoo paljon: "Tiesitkö että jos kuuntelet Spotifysta 100 kertaa Sakaran julkaiseman levyn läpi, niin Sakara "tienaa" mojovat 30 senttiä. Kiitos Spotify."
Mokoman Marko Annala on myös sittemmin selventänyt yhtiönsä ajattelupolitiikkaa hieman laajemmin:
"Koska tätä keskustelunpätkää on jo referoitu julkisuudessa, haluan myös sanoa pari sanaa aiheesta.
Spotify on palveluna hyvä, vain sen tulonjako on hämmentävä. Tuon kaltainen musiikkikirjastohan on loistava keksintö. Heidi Hautalahan ehdotti jotain sen suuntaista, että Suomella voisi olla vastaava verorahoilla ylläpidetty kirjasto -instanssin hallinnoima palvelu ilmaiseksi käytettävissä Suomen kansalaisilla.
Ongelmana koko viihdeteollisuudessa on tällä hetkellä, että ollaan sellaisessa välitilassa, jossa kuluttajat ovat jo tottuneet saamaan sisältöä ilmaiseksi, mutta sisällöntuottajat eivät ole vielä keksineet kuinka sitä tarjottaisiin niin, että se kelpaisi myös bisnekseksi. Ja bisnes siinä täytyy olla, sillä jos taiteilija tai hänen edustajansa ei kykene muuttamaan taidetta tuloksi, ei ole myöskään mitään edellytyksiä ylläpitää tasoa. Juuri nyt ollaan siinä tilassa, jossa kuluttajat haluavat että Metallican uusi levy on paras sitten Master Of Puppetsin tai Lostin seuraava kausi täyttä timanttia, mutta eivät ole valmiit maksamaan siitä mitään. Tällä yhtälöllä on turha odottaa, että Metallica viettää studiossa vuoden päivät hiomassa seuraavaa timanttiaan, tai että Lostin näyttelijät raahataan taas puoleksi vuodeksi Ohaun saarelle kuvaustalkoisiin. Kaikesta aletaan nipistää, vaikka ei tosin tietenkään ensin näistä esimerkin tapauksista. Uusia projekteja miettiessä tuotantoyhtiöt kaihtavat tänä päivänä varmasti riskejä, ja kun niihin ei ole varaa, ei synny myöskään uusia vapaassa ilmapiirissä kasvaneita kiinnostavia ilmiöitä. Julkaisujen laatu kapenee siiheksi, kunnes keksitään keinot tavoitella voittoa uusien medioiden maailmassa ja tämän jälkeen voidaan taas ylläpitää laatua. Tämähän näkyy jo tänä päivänä tv-ohjelmissa, jotka ovat yhä useammin muotoa: "Annetaan tuolle kamera ja käsketään kuvata tuota toista, joka veistelee päivänvalossa tai ankeassa studiomiljöössä jotain hauskaa vailla käsikirjoitusta".
Allekirjoittanut tekee musiikkia, julkaistiin sitä tai ei, mutta yleisellä tasolla olen huolestunut. Moni hyvä kuulemisen arvoinen levy jää tänä päivänä taloussyistä julkaisematta. Musiikkibisnes ei voi olla sidottu johonkin formaattiin kuten cd-levyyn, sillä taiteilijan tehtävänä on tehdä musiikkia välittämättä muodosta jossa se julkaistaan. Toivon siis myös downloadaamisen ja streamauksen tulevan joku päivä musiikintekijöille kannattavaksi, sillä jo ekologisessa mielessä se on askel hyvään suuntaan. Pettymykseni Spotifyyn johtuu suurimmalta osalta juuri siitä, ettei siitä vielä ollut lunastamaan niitä odotuksia, joita sille olin asettanut."