Päivän toisessa Metallica-aiheisessa uutisessa yhtyeen manageri kertoo, kuinka thrash-jätti onnistui kolminkertaistamaan keikkalippujensa hinnat

28.1.2018 20:21

Metallican manageri Peter Mensch kertoo John Giddingsin juontamassa BBC:n Hits, Hype & Hustle: An Insider’s Guide to the Music Business -ohjelmassa, kuinka thrash metalin suurin ja kaunein onnistui kolminkertaistamaan keikkalippujensa hinnat karkottamatta yleisöään. Tapauksesta keroo Ultimate Classic Rock.

”90-luvulla elimme vielä vanhojen sääntöjen mukaan”, Giddings muisteli parinkymmenen vuoden takaisia aikoja. ”Levymyynti oli vielä valtaisaa, muodostaen miltei 80 prosenttia bändien tuloista, mutta se ei tulisi kestämään.” Tämän jälkeen Mensch totesi lataamisen mullistaneen musiikkibisneksen. ”Olin toimistolla, kun kuulin Napsterista ensimmäisen kerran. Etsimme toimistomme ainoan tietokonetta käyttäneen tyypin, hän kirjoitti koneelle jotakin ja saimme nähtäväksemme jotain 50 eri versiota Enter Sandmanista. Tunsimmeko että peli oli tulossa päätökseensä? Kyllä, tiesimme olevamme kusessa.”

Giddings kertoo levymyynnin romahtaneen viidessä vuodessa noin 50 prosenttia. Niinpä yhtyeet joutuivat etsimään korvaavia tulonlähteitä ja livekeikat nousivat tulloin ansaintamallien ykköseksi. ”Kysyntä kasvoi valtavasti ja lippujen hinnat seurasivat pian perästä”, Giddings toteaa. Mensch puolestaan kertoo Metallican olleen hyvissä asemissa jo valmiiksi mullistusten alkaessa: ”Emme olleet äänittäneet levyä vuosiin. Niin me vain toimimme – me esiinnymme faneillemme. Rock yhtyeiden on aina vastattava faneilleen.”

”Teimme muutamia testejä parin viime vuoden aikana. Huomasimme, että Metallica-lippujen korkeimmat hinnat voisivat olla paljon aiempaa korkeammat, joten nostimme niitä – eikä yleisö kääntynyt meitä vastaan. Showt joista tienasimme aiemmin x:n verran, tuottivat nyt saman summan kolminkertaisesti. Tämä lippujen hinta juttu on muuttanut kaiken.”