Juuri ilmestyneessä Soundissa 11/25 on mukana pitkä Ursus Factoryn haastattelu. Tämä kahden hengen rymyryhmä julkaisi juuri viidennen levynsä Itua, ja albumi merkitsee orkesterille paluuta juurille. Kun kaksi viimeistä Ursus-levyä on tehty suuren ja mahtavan Universal Musicin alaisen Johanna Kustannuksen suojissa, Ituan julkaisijana toimii pieni Lördag-indieyhtiö.
Miten tällaiseen siirtoon päädyttiin? Alapuolelta voi lukea pidemmän, Ari Väntäsen toimittaman lehtihaastattelun katkelman, jossa käsitellään juuri tätä aihetta. Ja mikäli olet pähkäillyt, mitä aiempi päätoimittajamme Mikko Meriläinen on puuhannut Soundista poistumisensa jälkeen, tämäkin selviää samaisesta artikkelista. Lue loput lehdestä!
Ursus Factory on palannut juurilleen. Se levytti Älä lopeta uskomista rakkauteen, baby -debyyttinsä (2018) pienlevy-yhtiö UCTT:lle ja Pinkki pilvi -albumin (2019) Monsp Recordsille. Sitten kutsuivat suuret kuviot, ja Onnellisen sukupolven (2021) ja IO:n (2023) julkaisi Universal/Johanna Kustannus. Viides albumi Itua palauttaa bändin indiekuvioihin. Ursus Factory on tehnyt diilin Playgroundin uuden alamerkin Lördagin kanssa.
Rumpali Aleksi Ripatti miettii, että vaikka Universal katkaisi yhteistyön kahden albumin jälkeen, aikakaudesta jäi lämpimiä muistoja.
– Toisin kuin isolle lafkalle mennessä pelkäsin, siellä sai tehdä taiteellisesti ihan mitä lystäsi. Me tehtiin kallis progehevilevy, joten ymmärrän hyvin, etteivät he halunneet jatkaa yhteistyötä kanssamme.
– Kyllä mäkin sen ymmärrän, laulaja-kitaristi Jussi Pelkonen lisää.
– Niinhän se menee, että jos musiikki ei tuota riittävästi, bändi saatetaan dropata. Mutta siitä tuli mahtava tarina: viimeinen levymme jättilevy-yhtiölle oli progetupla, jota tehdessä studioon tilattiin neljä jazzrumpalia soittamaan roskislaatikoita, jousisektio ja kaikenlaista muutakin.
Indietoimija Aki Roukalan ja Soundin entisen päätoimittajan Mikko Meriläisen vetämä Lördag vaikuttaa sopivalta kodilta Ursus Factorylle. Yhtiö on tiedottanut haluavansa ”nostaa esiin omaäänisiä ja taiteellisesti merkittäviä musiikintekijöitä”. Se on sainannut myös Litku Klemetin, Maustetytöt, Yonan, Riston, Saimaan ja monia muita.
– Universalille Ursus Factory oli hyvin pieni tekijä, kun taas Lördagille me ollaan paljon isompi bändi ja meidän levyn menestys on monessakin mielessä tärkeää sille. Niillä on munia meidän korissa, Pelkonen muotoilee.
– Universalin korissa taas on Ed Sheeranin muna, Ripatti lisää. – Lördagin tyypeillä on paljon ideoita ja visioita, joista olemme välillä samaa ja välillä eri mieltä. Mutta se on hyvä, että heitä kiinnostaa, mitä me tehdään.
Pelkonen nauraa, että siirtyminen isolta yhtiöltä indiemerkille meni vastoin stereotypioita.
– Kun me mentiin Lördagille, Meriläinen alkoi heti painostaa, että ”tehkää Tiktokkii, tehkää Tiktokkii” – Universalilla kukaan ei edes maininnut mistään sellaisesta! Enkä sano tuota millään pahalla, vaan Tiktokin tekeminen voi olla ihan fiksu idea. Niin kuin oli sekin, että Lördag halusi meidän tekevän levyn Jürgen Hendlmeierin kanssa.