Arvio: Aren ja Rekamin Kabinettimusiikkia on viime aikojen parhaita levyjä genressään

Tarinat ja vapaat assosiaatiot soljuvat korviin puhtaana hyvän mielen flow’na mutta tarjoavat myös tervettä realismia kaikenlai­sen uhon leimaamalle nykykentälle.
Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

Are & Rekami
Kabinettimusiikkia
Pihlderberg

Jyväskylän räppive­teraanien puolitun­tinen julkaistiin diginä jo joulukuus­sa, mutta levy on nyt arvostelulistoilla ilmeisesti vinyylin myötä. No, parempi myöhään, sillä Kabinettimusiikkia on viime aikojen parhaita levyjä genressään. Se ei ole ihan yhtä jäätävän kova kuin Rekamin soolo Pianotunnit (2023), mutta ei kaukana takanakaan.

Mainitulla albumilla Rekami löysi todella toimivan tavan luovia perinteitä kunnioittavan ”kunnon räpin” ja ”älykkökaman” välimaas­tossa. Kabinettimusiikkia on tälle luontevaa jatkoa, ja varsin maan­läheisenä kaverina tunnettu Are tuo soppaan omat mausteensa. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että juuri Rekami on se, jota kannattaa tällä hetkellä seurata.

Kyseessä on myös Jyväskylä-posselevy paikallispainotteisine vieraineen. Supertehokas avaus Koko illan ylistää paikallista koris­joukkuetta, ja levyn lopun Made in JKL on uusi anthem Keski-Suomen helmelle.

Albumin päätuottaja, KPC-po­rukan Xrphan, on väsännyt lähinnä läskiä ysärisoundia, joka sopii hen­kilökohtaisiin mieltymyksiini varsin hyvin. Näitä bassoja kelpaa kuun­nella. Tarinat ja vapaat assosiaatiot soljuvat korviin puhtaana hyvän mielen flow’na mutta tarjoavat myös tervettä realismia kaikenlai­sen uhon leimaamalle nykykentälle.

Näin ei tietysti valloiteta listoja, mutta miksi pitäisikään.