Arvio: Hurula tietää mitä tekee ja tekee sen hyvin, mutta kuudennella kierrok­sella osa tempuista on menettänyt tehoaan

Ensi­kertalaiselle Existens tarjonnee viiden tähden arvoisen herätyksen, mutta pitkään oppimäärään ehtineille se tuntuu kertaus­kurssilta.
Arvio julkaistu Soundissa 1/2015.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Hurula
Existens
Razzia

Matka nälkäisestä haastajasta ilmaisunsa vakiin­nuttaneeksi kiintotähdeksi voi olla lyhyt.

Robert Hurulan soolouralla tai­tekohta paikantuu nykyisen diskografian puoliväliin. Siinä missä Klas­sin (2019) kumea post-punk kiteytti ensimmäisillä levyillä säkenöineen vimman ja epätoivon, nyttemmin näkökulmiin on hiipinyt totunnai­suuden tuntu. Ilmaisuntarve on pysynyt ennallaan, samoin tekstien voima. Mutta kuudennella kierrok­sella osa tempuista on menettänyt tehoaan.

Tyylillisesti Existens seuraa sa­maa polkua, jolla Hurula on astellut Jehovasta (2020) alkaen. Soitto on ilmavaa, kertosäkeissä ei säästellä ja toistuvat me-muodot tarjoavat identiteettejä ja vertaisvoimaa. Sa­malla musiikki kiinnittyy vastaansa­nomattomasti niin perimäänsä kuin ympäristöönsäkin. Ebba Grönistä Broder Danielin kautta Hurulaan kulkeva sukulinja piirtyy levy levyltä kouriintuntuvammaksi vastakerto­mukseksi ruotsalaisesta yhteiskun­nasta.

Hurula tietää mitä tekee – ja tekee sen hyvin. Kerrostalonkor­kuinen tematiikka ja sanoituksia raastava altavastaajuus sekoittuvat toisiinsa tavalla, joka raapii sydäntä ja pakottaa myötäelämään. Ensi­kertalaiselle Existens tarjonneekin viiden tähden arvoisen herätyksen. Pitkään oppimäärään ehtineille albumi tuntuu kuitenkin kertaus­kurssilta.