Arvio: Klara LaFleurin Detour 4 on ehkä vähän liiankin helppoa kuunneltavaa

Muutama koukkaus muualle voisi tehdä matkasta mielenkiintoisemman.
Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Karoliina Kantola.

Arvio

Klara LaFleur
Detour 4
Luova

Kotimaisen Klara LaFleurin toinen kokopitkä Detour 4 jatkaa enemmän tai vähemmän samoilla soinnuilla kuin dreampop-bändin esikoisalbumi And She Caught a Glimpse of the Ocean. Nyt on tosin kasassa tiiviimpi, vain seitsemän kappaleen mittainen kokonaisuus.

Keveät kitara- ja syntikkapop­kappaleet käsittelevät heikkojen jäiden peittämää maailmantilan­netta, jota kannattelee yhteisöl­lisyys. Toista ihmistä halutaan koskettaa niin henkisesti kuin fyysi­sestikin hellästi.

Miikka Huiskon syntetisaattorien lisäksi lauluja tahdittavat sähkö­kitarat (Huisko ja Joonas Pihala), rummut (Oskari Niemi) ja basso (Melik Turunen), mikä tuo kappalei­siin vaihtelevuutta ja syvyyttä. Nätti Touch ja menevä Wish for the Moon ovat tästä hyviä esimerkkejä.

Huiskon heleä ääni toimii tässä kombossa hyvin, joskin se alkaisi ehkä kyllästyttää, jos levy jatkuisi pidempään. Sinänsä kivat kappa­leet ovat keskenään samanlaisia, eikä yksikään niistä nouse korkealle lentoon erottuen muista raidoista tai muiden vastaavien popparien tuotannosta.

Lopulta Klara LaFleur on ehkä vähän liiankin helppoa ja tasapak­sua kuunneltavaa. Detour 4:n sopisi tehdä koukkaus jonnekin ihan muu­alle, jotta matkasta tulisi mielen­kiintoisempi.