Arvio: Lola Youngin sottainen imago näyttäytyy aitona ja rehellisenä – Mielikuvaa vahvistaa rouhea ja sielukas ääni

Tulee olo, että tässä se lähipubissa lauleskellut kulmakunnan suo­sikki nyt valloittaa maailmaa.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Toni Keränen.

Arvio

Lola Young
I’m Only Fucking Myself
Universal

Messy oli viime vuoden pophelmi. Osittain Tiktokin ansiosta megahitiksi kasvanut kappale nosti levytysural­laan jo hyvässä vauhdissa olleen brittiartistin Lola Youngin viimein suurten massojen tietoisuuteen. Samalla se todisti jälleen kerran, että tarttuvaan kappaleeseen riittää kaksi sointua, kun päälle on saatu näppärät melodiat ja persoonallinen lauluääni.

Viehättävän sottaisen imagon löytänyt Young näyttäytynee monelle niin sanotusti aitona ja rehellisenä fanituksen kohteena. Hänen rouhea ja sielukas äänensä vahvistaa mielikuvaa.

Youngin kolmannen levyn ensimmäinen varsinainen biisi Fuck Eve­ryone yhdistää kevyitä punksävyjä feministiseen rietasteluun jälleen kerran makoisin melodioin. Kappaleiden pohjaratkaisut läpi levyn ovat Messyn tavoin varsin yksinkertaisia, mutta soundeissa on ihastuttavaa monipuolisuutta. On ruttuista synaa, retrohenkisiä bändisoittimia ja il­mavampiakin ratkaisuja, joiden alla kopsuttelevat yleensä lofi-henkiset rummut.

Tulee olo, että tässä se lähipubissa lauleskellut kulmakunnan suo­sikki nyt valloittaa maailmaa. Samastuttavasti, mutta ihan helvetin taitavasti.