Arvio: Maya Delilahin debyytti on rönsyistä huolimatta lupaava

Toimintoja ja lajityypillistä ajattelua keskittämällä Delilah’sta voi irrota vielä vaikka mitä.
Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Matti Riekki.

Arvio

Maya Delilah
The Long Way Round
Blue Note

Maya Delilah on Pohjois-Lontoon Islingtonissa vuonna 2000 syntynyt kitaristi-laulaja-lauluntekijä, jonka debyyttialbumin antia on vaikea kuvata mitenkään muuten kuin mukavaksi. Eikä mukavuus ole tällä kertaa pahasta.

Delilah’n sointi syntyy paitsi soulahtavasta tunnelmoinnista myös pehmeänraukeasta kantrivi­ritteisestä poppauksesta, joka sopii vaikkapa iisimmän Sheryl Crow’n tai The Cardigansin Long Gone Before Daylightin ystäville. Välistä artisti ottaa melkoisia sivuloikkia päätyen Princestä muistuttavaan funkiin tai levymerkkinsä Blue Noten useimmi­ten vaalimiin jazztunnelmiin.

Ääneen pääsee myös Delilah’n kitara, joka on hänelle ilmiselvästi elimellinen instrumentti mutta soi soolo-osuuksissa pitkälti uniik­kiutta väistellen. Sooloilua ei ole onneksi viljalti, ja aivan hyvä niin.

Rönsyjä sen sijaan on vielä lii­aksi, mutta The Long Way Round on joka tapauksessa lupaava debyytti. Toimintoja ja lajityypillistä ajattelua keskittämällä Delilah’sta voi irrota vielä vaikka mitä.