Arvio: Metallimöyrintää stonerin psykedeelisemmällä laidalla – Sata Kaskelottia on palannut

Kaaos, toivo ja todellisuus on parhaimmillaan helvetinmoisella groovella ja huu­rulla soitettua menoa.
Arvio julkaistu Soundissa 9/2025.
Kirjoittanut: Aki Nuopponen.

Arvio

Sata Kaskelottia
Kaaos, toivo ja todellisuus
100k

Seitsemän vuotta siinä meni, mutta Sata Kaskelottia on palannut. Suomen­kielisiä metallitulok­kaita ei ilmaannu enää entiseen malliin, joten stoner-joukon paluu ei haittaa lainkaan.

Vaikka aikaa on kulunut, Sata Kaskelottia ei ole muuttunut liiaksi. Metallia möyritään yhä stonerin psykedeelisemmällä laidalla, eikä Mastodon- ja Stam1na-mielleyhty­miltä voi välttyä. Vaikka bändi var­masti haluaisi vertauksista eroon, Kaskelottien eduksi on sanottava, ettei niillä tarkoiteta mitään pahaa.

Kun alkaa olla sinut sen kanssa, että laulaja Eetu Kauppisen äänen­käytössä on yhä runsaasti hyyrys­mäisyyksiä, bändin omat piirteet al­kavat pulputa pinnalle. Kaaos, toivo ja todellisuus on parhaimmillaan helvetinmoisella groovella ja huu­rulla soitettua menoa, mutta myös kappaleet itsessään ovat hienoja.

Albumilta löytyy muutamia kömpelömpiä hetkiä, varsinkin melodisemmista kertosäkeistä. Eritoten Solaasi ja Raskaan veden puisto psykedeelisine kitaroineen ja raskaine vyörytyksineen kuitenkin osoittavat, että Sata Kaskelottia saattaa olla oikeasti uudelleensyn­tynyt. Sukella pohjaan on puoles­taan ihan silkkaa hittimateriaalia.

Muut artistin levyarviot