Arvio: Neiti Olgan Nuku vain yön yli -levyssä yhdistyvät rohkeus ja harkinta

Debyytillä My Bloody Valentinen ja Slowdiven perintö jalostui toismaailmalliseksi lumoksi kuin vahingossa, mutta kak­kosalbumilla mikään ei ole sattu­maa.
Arvio julkaistu Soundissa 9/2025.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Neiti Olga
Nuku vain yön yli
Humu

En sano niitä sanoja / en lausu niitä milloinkaan.

Shoegazing on laaja-alaisim­millaankin velvoittava tyylisuunta. Niinpä moni sen äärelle hakeu­tuva yhtye törmää ennemmin tai myöhemmin ilmaisun rajoihin. Kun muotokriteerit on täytetty, tie käy kapeaksi. Kuinka pitkälle sitä siis kannattaa kulkea? Missä vaiheessa on pakko nostaa katse maasta?

Neiti Olga vastaa kysymyksiin rikastamalla konseptiaan, jossa popin kirkaspiirteisyys saa ilmeensä vireiden sivuja nuolevista hurrikaa­neista. Minä, aina -debyytillä (2020) My Bloody Valentinen ja Slowdiven perintö jalostui toismaailmalliseksi lumoksi kuin vahingossa, mutta kak­kosalbumilla mikään ei ole sattu­maa. Äänikuva on lavea, laulu soljuu kuulaana ja jokainen isku vaikuttaa kokonaisuuden ehdoilla lyödyltä.

Uutukaisen olemuksessa yhdis­tyvät rohkeus ja harkinta. Kappalei­den dynamiikka ylittää synnyinher­kän ja rujon dialogin; vastakohdat elävät symbioosissa. Taustat äityvät kyllä tämän tästä hälyksi, mutta ne myös ohjaavat huomion lempeisiin säveliin. Jylhät meluvallit korosta­vat niin musiikin naivistista lohdul­lisuutta (Kyllä jalat kantaa), hellää ehdottomuutta (Ikävä tätä) kuin haaveikasta melankoliaakin (Syttyy palamaan).

Huippuunsa rakennelma kohoaa Pelkään en herää -kappaleen myrs­kyaallokossa. Vellovan mourunnan, kumean rytmityksen ja lähteet­tömäksi kaiutetun laulun yhteis­vaikutelma on sekä subliimi että neitseellinen – ja viimeisten äänten valo tihkuu suoraan taivaasta!

Tässä muodossaan Nuku vain yön yli tiivistänee lauluntekijä Mikko Kannialan vision. Tämän hetken kiinnostavimpiin indiemuusikoihin lukeutuvan moniottelijan sävelker­ronta on yhtäältä helppoa ja idea­lisoivaa, toisaalta yllätysvalmista ja leimahdusherkkää. Olennaisimmat asiat kerrotaan edelleen voimalla, mutta täyteen mittaansa venynyt so­vitusskaala takaa, että ilmeisimmät­kin laulukaaret saavat taustalleen odottamattomia kommenttiraitoja.

Samalla musiikki on vain osa Neiti Olgan hahmoa. Vähintään yhtä olennaisia ovat laulaja Elge Väisäsen tilan- ja hetkentajuiset runot, jotka jättävät suoraviivaisuudessaankin kylliksi mielikuvallistettavaa.

Vaikka Väisäsen uppoutunut tulkinta viittaa tunnetilojen ja puitteiden henkilökohtaisuuteen, tekstien salaisuudet eivät paljastu. Soittokin voi tarttua korkeintaan suuntimiin. Se korskuu ja taipuilee, kunnes nöyrtyy seuraamaan – kuin Kaipaanko sinua -kaunokin vihjettä totellen: ”Jätänkö minä ikkunan pienesti raolleen / sä tiedät kyllä tarkalleen kaipaanko sinua.”

Äänen ja tekstin liittona Nuku vain yön yli on edeltäjäänsä sel­vemmin teoksellinen. Se ei katso maailmaa vastaheränneen utuisin silmin vaan hakeutuu uomiinsa kappalelähtöisesti. Siten levy ker­too väistämättä kypsymisestä. Nyt kaikki on sidottu merkitysten maail­maan, tai vähintään yhtyeen itsensä luomiin konteksteihin.

Assosiatiivisessa taiteessa tämä voi olla riski. Neiti Olga säilyttää kuitenkin tutkimattoman luon­teensa. Yhtyeen integriteetti ja eteerisyys ovat jäljittelemättömästi yhtä, ja jälki on sen mukaista. Niin selviltä kuin laulujen motiivit tun­tuvatkin, niiden olennaisin sisältö on rivien väleissä: johtolangoissa, mysteereissä, äänipilvien mallintu­mattomissa eleissä.

Unissa jotka kuljettavat seuraa­vaan päivään.

Muut artistin levyarviot