Arvio: Redlightin Homeworksilta välittyy hartaus ja halu koskettaa, mutta kappaleet eivät vain nouse liitoon

Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Redlight
Homeworks
Maximum Effort

Redlightia käy sääliksi. Marseille­laisnelikko työstää musiikkiaan suurella indiesydämellä ihanteisiinsa ja itseensä uskoen. Soitosta välittyy hartaus, sävellyk­sistä halu koskettaa. Tunnelmista­kaan ei tingitä. Silti veteraani-ikää lähentelevällä yhtyeellä on ongelma: sen kappaleet eivät nouse liitoon oikein millään.

Jähmeän vaikutelman pohjasyy­tä on vaikea jäljittää. Muodollisesti kaikki on kunnossa, mutta samaan aikaan toivomisen varaa löytyy siel­tä täältä. Post-punk-revivalistinen estetiikka mallintuu pinnallises­ti, äänikerrokset jäävät erilleen ja harteikkaammista iskuista puuttuu voima.

Tuotantokin on huteraa: muu­sikot on ajettu kapeille tonteille, joilta käsin he hapuilevat hätäillen toistensa suuntaan. Erityisen yksin on laulaja-kitaristi Londres. Hänen kapeankarhea tulkintansa ei riitä täyttämään melodioiden avaamia tiloja.

Yhtyeen varhaiseen tuotantoon verrattuna Homeworks on linjakas ja melankolinen kokonaisuus, joka pyrkii valloittamaan tunkeilemat­tomalla charmillaan. Levy kuitenkin tyytyy lähtökohtiaan valjumpaan olemukseen. Monesti vaikuttaa siltä, että Redlight tunnustaa osaamisen­sa rajat ja pyytää kuulijaa täydellis­tämään musiikin mielessään.

Laulut ovat parhaimmillaan hyviä. Siksi toteutuksenkin olisi toi­vonut onnistuvan.