Arvio: The Last Dinner Partyn kaksijakoinen From the Pyre pursuaa emansipoitunutta identi­teettienergiaa

Kaikessa kapinallisuudessaan levy on myös huoliteltu.
Arvio julkaistu Soundissa 9/2025.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

The Last Dinner Party
From the Pyre
Island

The Last Dinner Party ei suotta kainostele. Yhtye rienaa ja kujertelee, lyö ja silittää, turpoaa muodottomaksi ja kuiskii korvaan. Rauhaan se ei jätä hetkeksikään.

Lopulta asetelma on pakko hyväksyä: musiikkia ei voi selittää musiikilla itsellään. Tämä on perfor­manssia, joka sisältää kaiken, millä se ympäröidään.

From the Pyre tietää, millaiseen maailmaan on syntynyt. Albumi pursuaa emansipoitunutta identi­teettienergiaa, joka avaa samastu­mispintoja vertaisille ja lyö oven muiden edestä kiinni. Viestit ovat suoria, mutta viitekehyksillä leiki­tään. Samalla kun The Last Dinner Party emuloi taiderockissaan Quee­nin ja Kate Bushin kaltaisia ikoneita, sen tiedostava karnevalistisuus heilauttaa lähdeaineiston uudenlai­siin merkitysyhteyksiin.

Kaikessa kapinallisuudessaan levy on myös huoliteltu. Vaikka kap­paleet hamuavat moneen suuntaan, Markus Dravsin tuotanto paketoi ne määrämittaiseksi äänimassaksi. Kaavamainen sointi nakertaa sekä musiikin vetovoimaa että yhtyeen olemusta. Orgaanisemmin rönsyi­levä ilmiasu houkuttelisi myötä­elämään sävellysten itsetietoisia käänteitä aivan toisella tavalla.

Vaikutelma on siis kaksijakoinen. Muu tuskin kelpaisikaan The Last Dinner Partylle. Sisällön ja vastaan­oton väliset jännitteet lienevät yksi yhtyeen tärkeimmistä instrumen­teista.