Arvio: Watchhousen mökintuoksuisessa indiefolkissa on kaikki kohdallaan, mutta samalla ilmaisu on oudon kasvotonta

Ritualsin ehyessä tunnelmassa on arvonsa ja ansionsa, mutta riskittä rakennettuna se jää kuitenkin triviaaliksi.
Arvio julkaistu Soundissa 6/2025.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Watchhouse
Rituals

Miten määritellä musiikkia, joka vetoaa tunteisiin mutta ei herätä niitä? Onko se pelkkää kuorta ja muotoa? Atrappi? Kertakäyttötuote?

Määreet eivät tee oikeutta Andrew Marlinin ja Emily Frant­zin Watchhouselle. Jotain ne silti kiteyttävät.

Mandolin Orangena aiemmin tunnetun duon mökintuoksuisessa indiefolkissa on kaikki kohdallaan, mutta samalla ilmaisu on oudon kasvotonta. Laulujen kauneus viit­taa lähinnä itseensä. Sen takaa on vaikea löytää mitään mihin tarttua.

Rituals on epäilemättä sellai­nen kuin Marlin ja Frantz toivoivat. Pariskunta muodostaa huokoisal­la kerronnallaan intiimin kuplan, jossa kelpaa kellua. Kokemusmallit tarjoillaan valmiina, ja sanoitusten pohdinnallisuus pysyy pehmeänä. Tyyntä pintaa eivät väräytä edes satunnaiset merkitsevät iskut. Pi­kemminkin hallittu voimankäyttö sytyttelee kaivattuja kipinöitä kes­kelle raukeaa hämyä.

Ehyessä tunnelmassa on ar­vonsa ja ansionsa. Riskittä raken­nettuna ja varovaisen toisteisena se jää kuitenkin triviaaliksi. Niinpä Rituals välittää vain osan siitä, mi­tä siihen on ladattu. Mieli on levyn vaietessa pikemminkin veltto kuin täyttynyt. Ja kun soinnista huoku­nut lämpö haipuu pois, jäljelle jää hiljaisuus.

Musiikki oli sittenkin vain käy­mässä.