Arvio: Yann Tiersenin tupla-albumi tuntuu alkuun surulliselta ja vihaiselta järkäleeltä, mutta hiljalleen valo alkaa kajastua läpi

Arvio julkaistu Soundissa 3/2025.
Kirjoittanut: Lotta Savolainen.

Arvio

Yann Tiersen
Rathlin from a Distance | The Liquid Hour
Mute

Yann Tiersenin tupla-albumi tuntuu alkuun liian suurelta järkäleeltä käsittää.

Ensimmäisen levyn Rathlin from a Distancen mu­siikki on kovaa, ja pienistäkin ele­menteistä kasvavat valtavat teokset vievät kaiken tilan ajattelulta. Niin­hän onnistuneella meditointihet­kellä on ilmeisesti tapana. Toisteis­ten ja kylmien moduulien välistä on aistittavissa surua, ehkä vihaakin. Tunteet vaikuttavat kumpuavan valloillaan olevasta levottomasta maailmantilasta.

Vaikka tunnelma käy eittä­mättä liian raskaaksi, Tiersenillä on taito sovittaa kappaleidensa osien sisään rytmivaihteluita ja kiinnostavia vivahteita. Taajuudet, rytmiset elementit ja niiden sisäi­nen toiminta keskenään pitävät mielenkiintoa yllä. Levyn laulu­osuuksista vastaa Émilie Quinquis. Etäisen laulun tarpeellisuus koko­naisuudessa jää itselleni kuitenkin kysymysmerkiksi.

Kakkoslevy The Liquid Hourissa valo alkaa kajastua läpi. Kuulijalle tulee tilaa prosessoida ja levähtää. Soolopianokappaleet ovat yksin­kertaisesti kauniita. Niistä välittyvä suru ja lempeä ilmaisu hengittä­vät, ja ajan merkitys katoaa jälleen hiljalleen – meditaatio saa jatkua ja jatkua.

Rathlin from a Distance | The Li­quid Hour on täysosuma kuulijalle, jota oman olemassaolon ja ääni­maisemien monikerroksisuuden havainnointi ihastuttaa.