Arvio: Yungblud uudisti imagonsa – Idols herättää ristiriitaisia fiiliksiä

Kaikesta huolimatta levy on kuuntelemisen arvoinen.
Arvio julkaistu Soundissa 7/2025.
Kirjoittanut: Isla Mäkinen.

Arvio

Yungblud
Idols
Locomotion/Capitol

Olen seurannut englantilaisen Domi­nic Harrisonin eli Yungbludin uraa debyyttialbuminsa 21st Century Liabilityn (2018) ilmestymisestä lähtien. On aina merkityksellistä kasvaa artistin mukana ja kuulla, miten hänen oma äänensä kehittyy.

Edellisen levynsä jälkeen Har­rison päätti uudistaa imagonsa ulkonäköä ja soundia myöten. Idols poikkeaakin merkittävästi Yungblu­din aikaisemmasta tyylistä. Siinä missä Weird! (2020) ja Yungblud (2022) edustivat vielä sitä angstista ja energistä punkpoppia, joka nosti Harrisonin kuuluisuuteen, neljäs levynsä on jotain aivan muuta.

Sanoitusten teemat liikkuvat yhä melodramaattisissa aiheissa, mutta musiikillisesti kappaleet sisältävät aiempaa melodisempaa rockia. Yli yhdeksänminuuttinen avauskap­pale Hello, Heaven, Hello tarjoaa lupaavan alun, mutta jatkossa jään kaipaamaan enemmän sitä huolet­tomampaa menoa.

Vanhan Yungblud-kuuntelijan fiilikset ovat ristiriitaiset. Kaikesta huolimatta levy on kuuntelemisen arvoinen.

Muut artistin levyarviot