DÄLEK: Gutter Tactics

Arvio julkaistu Soundissa 3/2009.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.

Vaikka Afrika Bambaataan uraauurtava Planet Rock (1982) perustui Kraftwerkin Trans-Europe Expressiin ja Numbersiin (1977 ja 1981) – tuolloin varsin tuoreisiin levytyksiin – Tommy Boyn julkaisemaa singleä seuranneiden liikkeiden kiintopisteiksi vakiintuivat pian määrätyt aikakaudet keskeisiksi määriteltyine genreineen ja levytyksineen.

Arvio

DÄLEK
Gutter Tactics
Ipecac

Vaikka Afrika Bambaataan uraauurtava Planet Rock (1982) perustui Kraftwerkin Trans-Europe Expressiin ja Numbersiin (1977 ja 1981) – tuolloin varsin tuoreisiin levytyksiin – Tommy Boyn julkaisemaa singleä seuranneiden liikkeiden kiintopisteiksi vakiintuivat pian määrätyt aikakaudet keskeisiksi määriteltyine genreineen ja levytyksineen. 1980-luvun lopun lähestyessä kulttuurin kaupallisen potentiaalin realisoituminen edellytti kolonialistista kesyttämistä, monimuotoisuuden kuolemaa.

Dälek vastustaa kaavaa, joka redusoi punkin viimeistään 1990-luvulle tultaessa odotuksenmukaisiin muotoihin. Juuri sen vuoksi tunnelmallisesti kerrostettuun meteliin ja fokusoimattomiin biitteihin ihmisäänen hautaava kaksikko näyttäytyy aikalaisiaan vasten marginaalisena toimijana, vaikka sen menetelmiä ja kudoksia voi jäljittää kahden- tai kolmenkymmenen vuoden taakse – kauemmas kuin Bambaataan aikoinaan.

Pastori Jeremiah Wrightin raivoisan puheen saatteleman Gutter Tacticsin kompositio on vankkaa tekoa: kirkuvista tyynnyttäviin vaihtelevat, hitaasti rappeutuvat ja äänikuvaan lipuvat vallit soljuvat, kiertävät kehää ja sortuvat, mutta sovinnaiset rumpusekvenssit rajaavat musikaalisen ympäristömelun selkeisiin raameihin. Oktopusin rumpujen tavoin Dälekin flow on totunnainen; hänen kadenssinsa on yksinkertainen, poliittiset teemansa perinteisiä. Onkin kertovaa, että näin perinteisesti innovatiivisesta rap-duosta on tehty 2000-luvulla kieroutunut anomalia.