Arvio: Bee on parhaimmillaan syvemmissä tulkinnoissa – Kippis-levyllä bailataan liikaa

Levyn tarinoiden vyöryessä läpi jää toistuvasti tunne, että samoja sanoja voisi laulaa eri tavalla.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Aki Nuopponen.

Arvio

Bee
Kippis
Sony

Suomenkielinen pop voi tällä hetkellä paremmin kuin koskaan. Maamme pursuaa persoonal­lisia artisteja, joista osa on salonkikelpoisempia, osa pistää haisemaan käryävämmin. Bee ei ha­lua meinata vaan mennä.

Bertta ”Bee” Seppälän lauluis­sa soi soul, mutta vauhdikkaasti. Hänen äänessään on rajua raspia ja herkkyyttä. Välillä tampataan me­nemään kuin yö ei loppuisi koskaan. Seuraavassa hetkessä toivotaan, ettei edellistä iltaa olisi ollutkaan. Kippis-levyllä virnuillaan ja näyte­tään keskisormea elämälle, mutta myös hymyillään sille.

Iskee kuitenkin omituinen tunne. Kun Bee laulaa juhlasta ja krapu­lasta, hurmoksesta ja morkkiksesta sekä itsevarmuudesta ja huonosta itsetunnosta, en usko häntä ihan täysin. En tiedä, mikä tuntuman aiheuttaa, mutta levyn tarinoiden vyöryessä läpi jää toistuvasti tunne, että samoja sanoja voisi laulaa eri tavalla.

Kippiksen päättyessä huomaan kaipaavani bailaamisen sijaan enemmän vereslihalla olevia tulkin­toja. Pysyvää-kappaleen kaltaiset biitit käyvät nopeasti vanhoiksi, ja Been karismaattinen äänikin menee niissä hieman hukkaan. Ilmaa-kap­paleen esittelemät syvemmät tul­kinnat puolestaan osoittavat, missä Bee on parhaimmillaan.

Muut artistin levyarviot