Arvio: Big Thiefin americanan, indiefolkin ja dreampopin yhdistelmä junnaa paikoillaan

Double Infinity tuntuu yhdeksän mini­missään neliminuuttisen kappaleen mitassa auttamatta liian pitkältä.
Arvio julkaistu Soundissa 7/2025.
Kirjoittanut: Artturi Siromaa.

Arvio

Big Thief
Double Infinity
4AD

Newyorkilainen Big Thief yhdistelee kuudennella täyspitkällään americanaa ja indiefolkia ajoittain jopa dream­popmaisiin instrumentaaleihin. Levy on ensimmäinen basisti Max Oleartchikin viimevuotisen erkaantumisen jälkeen.

Alkulevy lupaa hyvää. Incompre­hensible reflektoi bändin tarinaa kiinnostavasti. Uuskantrihenkinen Words polkee leppoisan tarttuvasti. Albumin kirkkain raita on kuitenkin seitsenminuuttinen No Fear, jonka polveileva bassoriffi lataa kappa­leeseen poikkeuksellisen fiiliksen.

Levyn nimibiisi palaa perintei­semmän Big Thief -ilmaisun äärelle. Piano kantaa kappaletta eteenpäin akkarin harjatessa taustalla. Per­kussiot luovat tunnelmaa.

Laulaja Adrianne Lenkerin lau­lusuoritus on puhtaudessaan levyn parhaimmistoa. Hänen paikoin Lana Del Ray -henkinen äänensä on eh­dottomasti Big Thiefin valtteja.

Moni Double Infinityn raidoista jää kuitenkin junnaamaan paikal­leen, ja levy tuntuu yhdeksän mini­missään neliminuuttisen kappaleen mitassa auttamatta liian pitkältä. Esimerkiksi monissa introissa tun­tuu olevan ilmaa.