Levyarvio: Kaikki ulottuvuudet samalla julkaisulla – Tuplamittainen uutuusalbumi on Big Thiefin massiivinen manifesti

Big Thief
Dragon New Warm Mountain I Believe In You
4AD

Paikan ja musiikin sidos on tiivis. Niinpä moni artisti hakeutuu mielellään ympäristöihin, joiden tunnelmat voi suodattaa osaksi säveltaidetta. U2 Berliinissä, Bon Iver erämaamökillään, Neil Young ladossaan – kaikki ovat olleet saman asian äärellä; tavoittelemassa sielun ja materian yhteyttä, joka löytyy tietyllä hetkellä vain tietystä paikasta.

Näitä lienee miettinyt Big Thiefkin päättäessään selvittää, miten voisi vangita musiikkinsa kaikki ulottuvuudet yhdelle levylle. Ratkaisunaan yhtye matkasi eri puolille Yhdysvaltoja neljään nauhoitussessioon, joista jokaisella oli oma äänittäjänsä ja esteettinen teemansa. Tuplamittaan levitetty Dragon New Warm Mountain I Believe In You on projektin massiivinen yhteenveto, Big Thiefin paikkasuhteiden manifesti.

Mitään järin radikaalia levy ei sisällä. Yhtye pysyy uskollisena indie-folkin sävyttämälle viitekehykselleen, ja kappaleiden erot hahmottuvat lähinnä perinteisen ja modernin tai luonnosmaisen ja valmiin vaihteluväleillä. Tunnelmatasolla nelikko saa kuitenkin paljon irti metodistaan. Arizonassa muusikot irrottelevat country-viulun tahdissa, New Yorkissa ote on tunnustelevan kolho, Kalliovuorilla sointi on ilmavimmillaan, ja Kaliforniassa lauluihin hiipii psykedeelinen taustakaiku. Vaikka vaikutelmat ovat odotettuja, epäilemättä tietoisestikin haettuja, säväyttää niiden luonteva rikkaus.

Tärkeintä Big Thiefille lieneekin ollut mahdollisuus osoittaa monipuolisuuttaan. Tätä korostaakseen nelikko on asetellut sessioidensa annit levylle sattumanvaraiseen järjestykseen. Arvaamattomasti poukkoilevan rakenteen ansiosta mikään esitysmuoto ei ehdi manerisoitua, mutta yleistunnelma jää upeasta materiaalista huolimatta sekavaksi. Kappaleet tai lähtökohdat eivät hakeudu vuoropuheluun, eikä albumilta löydy esimerkiksi U.F.O.F.-levyllä (2019) lumonnutta harrasta pitkäjänteisyyttä. Lopulta laulutulvasta seuloutuu esille hieman toisteinen, jos kohta viehättävän mukautuvainen sävelkieli. Kenties se on yhtyeen omin ääni, jonka pinnalla kaikki muu on vain koristelua.

Tämän voi tulkita kahdella tavalla. Joko paikat vaihtuvat ja yhtye pysyy. Tai sitten paikat pysyvät ja yhtye on niissä vain käymässä.