Arvio: Jenny Hval haastaa kuulijaansa kuulostaen yhdessä hetkessä valtavirralta, toisessa taidemusiikilta

Iris Silver Mistin jokaisella kap­paleella on oma identiteettinsä, eikä sillä, onko kyseessä laulaja-laulunte­kijämusiikki, akustinen musiikki, elektroninen musiikki tai jokin muu, ole levyä kuunnellessa mitään väliä.
Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Aki Nuopponen.

Arvio

Jenny Hval
Iris Silver Mist
4AD

Jenny Hval on tehnyt neljäntoista vuoden aikana soolotuotantoaan juuri oikealla tavalla: hänen levynsä ovat olleet toisistaan poikkeavia kokonaisuuksia, joihin on ollut kiinnostavaa kasvaa vierastamisen jälkeen pikkuhiljaa sisään.

Iris Silver Mist jatkaa samaan malliin. Ensimmäisellä kuulemalla jos­tain alitajunnasta hiipii ajatus: ”En minä tällaista Jenny Hvalia halunnut kuulla.” Olo on lähes pettynyt. Kunnes ei enää olekaan. Hval haastaa kuulijaansa, ja vaikka tämänkin levyn musiikkia voisi luonnehtia taide­popiksi, jopa se tuntuu ahtaalta karsinalta.

Hval ei välitä siitä, kuulostaako hänen taiteensa yhdessä hetkessä valtavirralta ja toisessa taidemusiikilta. Iris Silver Mistin jokaisella kap­paleella on oma identiteettinsä. Sillä, onko kyseessä laulaja-laulunte­kijämusiikki, akustinen musiikki, elektroninen musiikki tai jokin muu, ei ole levyä kuunnellessa mitään väliä.

Pian kuulija huomaa heittäytyneensä musiikkiin samoin mitoin kuin Hval säveltäessään ja laulaessaan. Kyse on läsnäolosta. Sekä musiikin­tekijän että kuulijan. Vaikka olen kuunnellut Iris Silver Mistin kymmen­kunta kertaa, olen vasta matkan alussa. Haluan ottaa selvää, mihin se johtaa.

Muut artistin levyarviot