Arvio: Melankolisten laulujen klubi välittää aistillista herkkyyttä, jonka voimalla Ellinoora löytää elämän alhoistakin toivoa

Näissä lauluis­sa elää koko popmusiikin historia. Eikä pop edes riitä.
Arvio julkaistu Soundissa 7/2025.
Kirjoittanut: Aki Nuopponen.

Arvio

Ellinoora
Melankolisten laulujen klubi
Warner

Kun Ellinooran albumi käynnistyy, hän toivottaa kaikki tervetulleiksi lukemaan julkista päiväkirjaansa. Avoimuus onkin ollut Ellinooran tavaramerkki jo kymmenen vuoden ajan. Ja se on sekä ihastuttanut että ärsyttänyt.

Ellinoora on yhtä aikaa artisti­hahmo ja Anni Ellinoora Leikas -ni­minen henkilö. Tämä on tarkoitta­nut, että kirjoittaessaan lauluihinsa osittaista autofiktiota elämänsä suurista tunteista hän on puhunut vilpittömän suoraan omalla äänel­lään ja omasta itsestään. Se tapa, jolla Ellinoora tarinaansa kertoo, on ihailtavan naiivi, eikä hän ole kos­kaan peitellyt inhimillistä kesken­eräisyyttään.

Kun kuulin Leijonakuningas-singlen ensimmäisen kerran vuon­na 2016, sorruin ennakkoluuloihin ja oletuksiin, joihin luulen monen muunkin kapsahtaneen. ”Äh, taas yksi etunimiartisti”, ajattelin. ”Jes­sus miten korneja Disney-sanoituk­sia”, tuumasin seuraavaksi. Pidin näyttävästi pukeutunutta, pitkärip­sistä Ellinooraa pinnallisena täh­denlentona, enkä kerta kaikkiaan kyennyt näkemään tai kuulemaan asenteeni yli.

Sitten Ellinoora julkaisi Carrie-singlen. Ja Elefantin painon. Ja singlen toisensa perään. Bäng bäng typerä sydän, Sinä 4ever, Dinosauruksii, Meille käy hyvin ja Kaikki tahtoo. Nyt oli jo pakko tajuta, että hänen levynsäkin olivat ihan täysiverisiä albumeita. Rakkaudella tehtyjä kokonaisuuksia, joista pais­toi läpi Ellinooran kasvu artistina. Ennen kaikkea ne olivat pullollaan uskomattoman hienoja ja monisä­vyisiä popkappaleita.

Ellinoora ja säveltäjäkumppa­ninsa Samuli Sirviö ovat luoneet El­linoora-soundin, joka ei ole jumissa missään tietyssä popin aikakaudes­sa. Neljäs albumi osoittaa tämän entistä selvemmin. Näissä lauluis­sa elää koko popmusiikin historia. Eikä pop edes riitä. Jos Ellinoora tarvitsee sanottavansa sanomiseen rap-pirskahtelua, rockin särmää tai soulin juurevuutta, näitä keinoja käytetään.

Melankolisten laulujen klubin jokaisesta sanoituksesta löytyy jokin opetus. Jonkinlainen oivallus siitä, mitä onni todella on. Se ei ole jotain kokonaisvaltaista, yksinkertaisesti ja ikuisesti jatkuvaa, vaan muuttuu ko­ko ajan elämän edetessä – kunhan sille on valmis avaamaan sydä­mensä. Kolmekymppinen Ellinoora laulaa viisaasti mutta vilpittömän haavoittuvaisesti. Hän ei sokeri­kuorruta vertauskuvin, vaan kertoo asioista esimerkillisen suoraan.

Kuunnelkaapa Ahdistuksen aika -kappaletta, jossa Ellinoora laulaa lähes ääni murtuen: ”Kiitos kun olit paikalla… ahdistuksen aikana.” Parissa rivissä ei voisi olla paljon enempää läsnäoloa. Nämä ovat niitä hetkiä Ellinooran ja Sirviön sävellyk­sissä, kun melodia ja elekieli huoku­vat täyttä todellisuutta. Melankolis­ten laulujen klubi välittää aistillista herkkyyttä, jonka voimalla Ellinoora löytää elämän alhoistakin toivoa.