Arvio: Melvins on hämmästyttävän viriili ikäisekseen – Thunderballilla kokeilu ja perinne kohtaavat oivalla tavalla

Arvio julkaistu Soundissa 4/2025.
Kirjoittanut: Kimmo K. Koskinen.

Arvio

Melvins
Thunderball
Ipecac

Massiiviseen töminä-, mölinä- ja dronetuskatalogiin­sa ahkerasti lisämassaa tehtaileva vaihtoehtolegenda puksuttaa taas ominaisimmalla otteellaan. Nyt kolmatta kertaa Melvins 1983 -tittelillä julkaiseva kopla – Buzz Osborne ja alkuperäis­rumpali Mike Dillard parin vieraile­van elektro-operoijan kera – toimii tällaisenakin, semminkin kun Osborne lähti tekemään levystä ”bombastista”. Sellainen se on: iso ja jytisevä.

Levyn viidestä raidasta neljä on varsinaisia biisejä, ja ne ovat oivallisia. Aloitus King of Rome on iskevä kolmiminuuttinen tumppaus, kun taas muut kappaleet kiertele­vät kymmenen minuutin tietämillä omalakisesti mutta ihmeen kiehto­vasti. Iskevyyttä on mojovasti, mikä ei ole ilmaisultaan usein hyvinkin hämmentäväksi kallistuvan yhtyeen tapauksessa varsinainen itsestään­selvyys.

Thunderball ei ehkä mullista Melvinsin ulosantia, mutta se on tuplarumpuineen, elektrohöystei­neen ja ihanasti jylisevine särörif­feineen erinomainen äänimaisema Osbornen riemukkaan kajahtaneel­le paasaukselle.

Melvins on yli 40 vuotta toimi­neeksi yhtyeeksi hämmästyttävän viriili, mutta se onkin pitänyt itsen­sä vireänä tekemällä monenmoisia kokeiluja. Nyt kokeilu ja perinne kohtaavat oivalla tavalla.