Arvio: Warmenin Band of Brothers on edeltäjiään enemmän bändilevy

Yhtye jatkaa Children of Bodom -soundisen melokuolon uljaita perinteitä.
Arvio julkaistu Soundissa 7/2025.
Kirjoittanut: Mape Ollila.

Arvio

Warmen
Band of Brothers
Reaper

Children of Bodom -synistin ja veljensä instrumentaaliprog­giksesta aikaa myöten melodö­döbändiksi muovautuneen Warmenin seitsemäs pitkäsoitto on edeltäjiään enemmän bändilevy.

Vuoden 2019 paluunsa jälkeen Warmen on ottanut savotakseen jatkaa CoB-soundisen melokuolon uljaita perinteitä. Hyvin se niitä jatkaakin, sillä Bodom kuuluu paitsi Janne Wirmanin soitossa ja synansa yhä melko puhtaasti 90-lukulaises­sa soundipankissa myös veljesten taiturimaisessa soitannollisessa vuoropuhelussa.

Mielikuvaa voimistavat edelleen laulaja Petri Lindroosin kuivanbru­taali rähinä, biisien kiukkuisuus ja hyvinkin bodommaiset aiheet. Kert­sitkin ovat epämelodisesta laulusta huolimatta kohtalaisen tarttuvia.

Band of Brothersissa ei ole juuri muuta purnattavaa kuin biisien jol­tinenkin samanlaisuus. Vaikka War­menin vertailu Bodomiin on tyyliva­linnan vuoksi väistämätöntä, reilua se ei ole, sillä koko viisikon taitotaso ja erityisesti kitaroinnin nopeus ihastuttavat ihan omillaankin.

Levyn päättävä Stratovarius-laina The Kiss of Judas on aika erikoinen veto, mutta kyseessä lieneekin kumarrus junnuvuosien sankareille.