ERI ESITTÄJIÄ: Eilisen Jälkeen – Suomalaista postpunkia 1981–1987

Arvio julkaistu Soundissa 2/2010.
Kirjoittanut: Timo Harjuniemi.

Kulttuuriteko kuulostanee kutakuinkin tältä. Eilisen jälkeen -kokoelma koostaa tyylikkääseen pakettiin 22 kappaleen otoksen suomalaista jälkipunkia ja uutta aaltoa. Levyn kokonaisvaltainen verevyys saa postpunkiin jo ikänsä vuoksi myöhässä heränneen liki fennomaaniselle tuulelle.

Arvio

ERI ESITTÄJIÄ
Eilisen jälkeen - Suomalaista postpunkia 1981–1987
Stupido

Kulttuuriteko kuulostanee kutakuinkin tältä. Eilisen jälkeen -kokoelma koostaa tyylikkääseen pakettiin 22 kappaleen otoksen suomalaista jälkipunkia ja uutta aaltoa. Levyn kokonaisvaltainen verevyys saa postpunkiin jo ikänsä vuoksi myöhässä heränneen liki fennomaaniselle tuulelle. Kotomaassa on aikoinaan levytetty äärimmäisen kuranttia musiikkia!

Kumisevat Peter Hook -bassot ja skalpellinterävät kitarasoundit vievät mielleyhtymät välittömästi oikeille urille, Joy Divisionin, Gang Of Fourin, Siouxsie & The Bansheesin ja kumppaneiden peesiin. Kokoelman kirjo ulottuu Belaboriksen uljaasta popgotiikasta Hexenhausin sotkuiseen vimmaan ja Kolme Seisoo Vinossa -yhtyeen spastiseen tyylittelyyn, joka on (ei vähiten laulaja Janne Lappalaisen riipaisevien Ian Curtis -maneerien ansiosta) sydämeenkäyvää kuultavaa.

Kokoelman kansilehtisessä valotetaan kunkin kappaleen syntyä asianomaisten muusikkojen kommenteilla. Lausunnot ovat melko lyhyitä, mutta ne kertovat tarinaa ihmisistä, jotka löysivät uudenlaisesta musiikista itselleen äänen. Aikana, jona postpunk tuntuu olevan banaaleimmillaan pelkkä tyhjä tyylikikka, tämän levyn soisi löytävän tiensä moniin käsiin.