Metallican pitkäaikainen tuottaja ja yhteistyökumppani Bob Rock vieraili The Metallica Report -podcastin vieraana keskustelemassa hieman Load– ja Reload -albumeista. Maineikkaan ”Mustan levyn” (1991) tuottanut ja sen jälleen yli vuosikymmenen ajan Metallican luottotuottajana operoinut Rock puhui siitä, miksi ja millä tavalla yhtyeen toimintatapa muuttui 1990-luvun mittaan. Bändin ysärilevyt kun tunnetusti kuulostavat hyvin erilaisilta kuin 1980-luvun superklassikot.
”Yksi suuri muutos Loadilla ja Reloadilla on se, miten yhtye alkoi saada innoitusta uudenlaisista bändeistä. En tiedä, kenen idea se oli – ehkä se oli Lars, koska hän on sellainen kaveri, joka miettii suurta kuvaa ja katsoo musiikkikenttää vähän samalla tavalla kuin minä. Yhtäkkiä hän sitten sanoi, että ’pidän oikeastaan tällaisista bändeistä kuin Aerosmith, Rolling Stones ja Guns N’ Roses'”, Rock sanoo ja jatkaa analyysiään pidemmälle:
”Bändissä on kaksi kitaristia. Ennen Loadia James hoitti kaikki rytmikitarat. Nyt ajatuksena oli, että Kirk soittaisi osan rytmikitaroista Jamesin kanssa, ja se vaikutti kaikkeen. Eivätkä kaikki pidä siitä.”
Rock kertoo myös, että hänen työskentelytapansa eroaa merkittävästi Metallican 1980-luvun levyjä äänittäneen Flemming Rasmussenin vastaavista. Kun yhtye alkoi omaksua hänen tapaansa, sillä oli vaikutusta myös bändin soundiin.
”Kun tapasin jätkät ensi kertaa, he kertoivat, miten he olivat äänittäneet edelliset albuminsa. Käytännössä he tiesivät vain Flemmingin tavan tehdä levyjä. En mene tässä nyt siihen, mitä tämä tarkoittaa, mutta itse en toimi samalla tavalla. Kerroinkin heille, että minä en työskentele noin vaan äänitän kaiken livenä”, Rock sanoo.
”He kysyivät, miksi teen sillä tavalla, ja selitin sen heille. Kerroin, että heidän tapansa oli hyvin mekaaninen. Toisin sanoen levyjen äärelle ei voi palata myöhemmin vaikka korjaamaan jotain bassorummusta – se ei vain ole mahdollista. Eikä sillä tavalla voi hahmottaa koko biisiä kuin vasta sitten, kun se on valmis. Mutta kun äänität livenä, saat saman tien hyvän kuvan kaikista osa-alueista. Pystyt ajattelemaan ajattelemaan vaikka niin, että… Esimerkiksi Jason ei soittanut bassoa kuten basisti, vaan hän vain toisti kitaraosuuksia. Niinpä ehdotin hänelle, että hei kaveri, ole mieluummin basisti.”
”Sitten hän ei soittanutkaan aina enää kitaran perässä vaan kenties yhdessä rumpujen kanssa. Se avasi uuden oven, ja oli minun syyni, että avasin sen heille. He nimittäin ymmärsivät, että Mustalla levyllä oli jotain erilaista, ja Loadilla he jo olivat omaksuneet sen.”