Ranskalainen avant-garde sirkustaiteilija Bartabas, oikealta nimeltään Clément Marty, on luonut Circus Zingarolleen ”oopperamaisen baletin” On Achève Bien les Anges (vapaasti käännettynä Ammutaanhan enkeleitäkin), joka on saanut Ranskassa ylistäviä arvioita. Tom Waits sen sijaan ei hypi riemusta, vaan toteaa ranskalaiselle siviilituomioistuimelle jättämässään haasteessa show’n sisältävän 16 Waitsin ja tämän vaimon Kathleen Brennanin kappaletta, joita käytetään ilman tekijöidensä suostumusta.
Waitsin mukaan kappaleet muodostavat show’n tarinan ja Bartabas esittää lavalla hahmoa, joka muistuttaa vahvasti laulaja/näyttelijä Waitsia.
”Mihin suostun ja mihin en suostu muodostaa sen hahmon, jollaisena minut koetaan. Mitä merkitsen yleisölleni hahmona ei ole erotettavissa musiikistani. Nämä kappaleet eivät ole kuin aaltojen rantaan tuomia oksia. Näillä kappaleilla on arvoa; nimelläni ja imagollani on arvoa; äänelläni on arvoa. Se arvo on kulttuurista, artistista, henkilökohtaista ja myös taloudellista”, Waits kertoo kanteessaan The Guardianin mukaan.
”Hylkään kaikki kaupalliseksi tarkoitetut yhteistyöehdotukset ja annan hyvin harvoin töitäni muiden käyttöön. On minun valintani, saanko palkkaa vai en. Nyt tuo mahdollisuus valita on riistetty ja arvoani käytetään hyväksi edistämään Bartabasin uraa ja hänen uskonnollisia ja poliittisia ideologioitaan, joita minä tai kappaleeni emme ole valinneet ilmaista. Lyhyesti sanottuna, tämä vahingoittaa työni tinkimättömyyttä.”
Waits haastoi sirkustaiteilijan ensimmäistä kertaa kuukausi sitten, mutta tuolloin asia katsottiin Bartabasin hyväksi. Nyt Waits on vienyt asian siviilituomioistuimeen ja lopullinen päätös asiaan saadaan ensi vuonna. Mikäli asia katsotaan Waitsin eduksi, se romuttaa Bartabasin toiveet viedä ylistäviä arvioita kotimaassaan saaneen esityksen viemisestä ulkomaille. Bartabasin suunnitelmissa on viedä esitys vuoden 2017 Edinburghin festivaaleille.
Waits ja Brennan vaativat 500 tuhannen euron korvauksia sirkusesityksen aiheuttamista menetyksistä. Bartabas kuitenkin sanoo olleensa yhteydessä Waitsin manageriportaaseen ja pyytäneensä lupaa käyttää tämän musiikkia. Bartabas myös sanoo maksaneensa 400 tuhannen euron palkkion voidakseen käyttää Waitsin kappaleita.
”On selvää, että olisin rakentanut esityksen täysin erilaiseksi, jos en olisi saanut käyttää hänen kappaleitaan”, Bartabas kommentoi Waitsin väitteitä.
