Testissä Suomen kuuluisin kitarasoundi – Albert’s Overdrive -pedaali Soundin koeponnistajien tarkastelussa

Hemmo ja Esa kysyivät käyttökommentteja myös "ammattiveijoilta".
27.12.2017 13:15

Maamme on tuottanut monia sankarikitaristeja, mutta silti jokaisen rock-tietoisen suomalaisen rinnassa nytkähtää oudosti, kun edesmenneen Albert Järvisen nimi mainitaan. Järvinen on härmäkitaristeista ikonisin ja se, jonka soittoa ja soundia on jäljitelty lukemattomia kertoja – enemmän tai vähemmän mairittelevin lopputuloksin. Kokonainen sukupolvi alkoi soittaa Albertin ja Hurriganesin innoittamana, kun bändi pärähti kunnolla tapetille. Järvisen soitto kuulosti aina Järviseltä. Vaikka soittokamat vaihtuivat tiuhaan tahtiin, hänen fraseerauksensa ja sormisoundinsa tunnistaa minkä tahansa kaluston ollessa käytössä.

Nyt kitaraefektilaitteisiin erikoistunut ja niillä jo merkittävän jalansijan maailmanlaatuisilla markkinoilla saavuttanut Mad Professor on rakentanut satavuotiaan Suomen ja myyttisen Albert Järvisen kunniaksi ainutlaatuisen Albert’s Overdrive -säröpedaalin, jota on valmistettu vain sadan kappaleen rajoitettu painos. Vaikka polkusin myytiin suolaisesta 299 euron hinnastaan huolimatta loppuun hetkessä, onnistuimme saamaan kuuman sähikäisen testiin liikennevalogimmojen avulla.

Albertin soitto ja kitarasoundi olivat parhaimmillaan Hurriganes-vuosina 1973–75, hänen omalla vuoden 1974 sooloalbumillaan Ride On ja Royals-yhtyeen esikoislevyllä Spring ’76. Alpun salaisina aseina olivat tuolloin Colorsound Overdrive sekä MXR Dyna Comp -kompressori, joiden jalostettu yhdistelmä nyt tarkasteltavana ja kuulosteltavana oleva sininen säristin on. Pedaali on dynaaminen, röyhkeä sekä erotteleva ja puree millä tahansa kitaravahvistimella, myös testissä kokeilemallamme bassostyrkkarilla. Ken on Alpun klassikkolikkejä joskus opetellut, alkaa vaistomaisesti tapailla niitä tämän pedaalin kera. Efektin soundi siistiytyy nätisti volyymiä pudotettaessa tai softimmin kompatessa. Kompuran niiausta on helppo säätää.

”Vain sadan kappaleen rajoitettu erä tällaista loistovehjettä on kuin märkä pornolehti vasten kasvoja.”

Pedaalin juttu ei kuitenkaan ole välttämättä Albert-konnotaatio, vaan kiitämme erityisesti sen ällistyttävää kykyä leikata läpi missä tahansa möykässä. Olisi vielä parempi asia, jos kompressori olisi erilliskytkettävä, mikä tosin kasvattaisi kokoa. Albert’s kun on Mad Professor -standardin mukaisesti kompakti ja helposti efektilautaan sopiva.

Lopuksi toivomme, että Albert’sista julkaistaisiin myöhemmin halvempi versio, vaikka sitten Kiinassa tehty, huolimatta siitä että moinen manööveri sotisikin alkuperäistä ajatusta vastaan. Veikkaisimme menekin olevan reipasta pelkästään Suomessa ja vain sadan kappaleen rajoitettu erä tällaista loistovehjettä on kuin märkä pornolehti vasten kasvoja. Spedun nimi voisi olla kansainvälisille markkinoilla vaikkapa ”Boogie Woogie Morning”.

Hemmo Päivärinne ja Esa Kuloniemi
– Soundin koeponnistajat

Kysyimme lisäksi käyttökommentit parilta ammattiveijolta:

Jussi Jaakonaho:

”Pedaalimarkkinoilla usein viljelty termi on ’transparent’. Ymmärrän toki mitä sillä tarkoitetaan, mutta onhan toisaalta huvittavaa konseptina efektipedaali, joka ei väritä ääntä. Albert-pedaalissa tätä ’ongelmaa’ ei ole; ääni todellakin värittyy.”

”Hieno pedaali siis myös ei-Ganes-entusiasteille!”
-Jussi Jaakonaho

”Järvisen soittoa ei kukaan ole voinut Suomessa välttyä kuulemasta ja vaikka Hurriganes liittyy minunkin nuoruusaikoihini, ei Albertin soundi ole itselleni ollut mitenkään suuri suunnannäyttäjä. Lähestynkin pedaalia eri kautta. Konsepti säröstä ja kompressorista samassa pedaalissa kiehtoi alusta asti ja pääsin jossain vaiheessa kokeilemaan prototyyppiä. Pedaalin soundi on todella hyökkäävä, soundi ampaisee sieltä naamalle armotta.”

”Omaan käyttööni keksin sille vähintään kaksi loistavaa tilannetta; soolosoitto ja slidesoitto. Pedaalissa voisi lukea: soolo. Painallus, etkä varmasti jää jalkoihin. Myös slidesoittoa pedaali kohtelee todella mairittelevasti; kompressointi nostaa detaljit pintaan ja särön kautta päästään jopa Lowell Georgea rasvaisempiin tunnelmiin. Hieno pedaali siis myös ei-Ganes-entusiasteille!”

Juho Pitkänen:

”Mad Professor on toteuttanut tyylipuhtaasti 70-luvun puolivälin ikonisimman suomalaisen kitarasoundin. Sain vaikutelman että Albert’s Overdrive -pedaali keskittyy toteuttamaan 70-luvun puolivälin soundimaailmaa, jolloin Albert soitti paksun kompressoidulla overdrivesoundilla. Asetin pedaalin yksinään vanhan Deluxe Reverbin eteen ja niiaava kompura ja mössöinen overdrive vei välittömästi tapailemaan Royalsin aikaisia introja, riffejä ja soolonpätkiä. Pienen kaivelun jälkeen alkoi löytyä myös Hurriganesin Roadrunner-levyn äänimaisema. Stratocasterin tallamikrofoni, sopivalle suhteelle säädetyt kompressori ja overdrive – mielestäni näillä lääkkeillä päästiin erittäin miellyttävään lopputulokseen.”

”Hieno kunnianosoitus legendaariselle suomalaiselle soittajalle”
-Juho Pitkänen

”Tämä tummasävyinen pedaali on hyvin voimakas. Ei siis missään tapauksessa transparentti soundin mieto maustaja. Voimakkaan luonteensa vuoksi pedaali soveltuu muuhunkin käyttöön kuin pelkkään Järvisen imitoimiseen.”

”Laite on hieno kunnianosoitus legendaariselle suomalaiselle soittajalle joka todella ansaitsee nimikkoefektinsä. Muiden signaturepedaalien tavoin Albert’s Overdrivekaan ei tee soittajasta automaattisesti esikuvansa kaltaista. Tämä poljin on kuitenkin askel huomattavasti lähemmäs.”

 

Lisää luettavaa