Tapahtumareportaasi: Kulttuurit kohtasivat Räävelissä – kymmenes Tallinn Music Week toi koko maailman Viroon

Kytami yhdisti saundissaan viulun koneisiin.
Matti Komulainen

Tallinn Music Week
Tallinna, Viro
2.–8.4.2018

Teksti ja kuvat: Matti Komulainen

Sunnuntaina päättynyt Tallinn Music Week juhli tasakymppiä. Sen myötä Tallinnassa oli koettavissa monenlaista kiinnostavaa sykettä nostavista liveakteista musiikkihistoriaa muokanneiden levymogulien kohtaamisiin.

Kymmenes juhla-TMW toi Viron pääkaupunkiin 260 artistia 30 maasta. Kasvu on ollut dramaattinen, sillä ensimmäinen tapahtuma vuonna 2009 tarjosi 67 esiintyjää. TMW ylpeileekin olevansa tänään alan suurin toimija Pohjois-Euroopassa.

Se näkyi kaikkialla Tallinnassa viikon mittaan. TMW levittäytyi kaupunkiin keskustan klubeista Kultuurikatelin kokoustiloihin, Telliskiven live-estradeilta kirjakauppoihin, taidegallerioista kahviloihin ja ravintoloista Rotermannin alueen parkkiluolaan, jossa tampattiin yön läpi bassovetoisesti.

Omat pistetapahtumat oli rakennettu muun muassa metallille, hiphopille, folkille ja elektrolle. Lisäksi osaan paikoista oli buukattu eklektinen valikoima esiintyjiä, jolloin iltamista kehkeytyi minifestivaaleja päätapahtuman sisään.

Arop yllätti esiintymällä Viru-aukiolla.

TMW avasikin kattavan perspektiivin tämänhetkiseen musiikkiskeneen. Paikallisista oli mukana tuttujen tekijöiden lisäksi nousevia tähtiä. Jokereita olivat esimerkiksi viikon mittaan eri yhteyksissä kuultu muusikko-säveltäjä Mick Pedaja sekä räpkunkku Arop, jonka yllätyskeikka seisautti osittain vilkkaan Viru-aukion liikenteen.

Tuontinimet edustivat pääosin nousevia kykyjä Kytamin elektro-akustisesta fuusiosta Akua Narun räpin ja funkin liittoon.

Juhlaohjelma tiukkui myös suomalaisia. Keikoille oli kiinnitetty muun muassa konkarit Timo Kaukolampi, Pohjonen-Alanko, PK Keränen, Pekko Käppi & K:H:H:L, Jaakko ”JS16” Salovaara, kymmenvuotista taivaltaan juhlistanut metallinyrkki Battle Beast sekä Lapkon Ville Maljan ja Jussi Matikaisen duo Dallas Kalevala.

Akua Naru, räpin ja funkin liitto.

Uudempia tuttavuuksia olivat Kuopiosta ponnistava indiekolmikko NEØV, EDM-haukka The Second Level alias Daniel Helenius, elektromies Axel Thesleff, tuottaja-dj-konemuusikko Poly Sone eli Aku Leinikki, Aleksi Martikaisen ja Kimmo Huhtalan EBM-hämmentäjä Miseria Ultima, sähköistävien popraitojen räätäli Perttu Kurttila sekä veljesten Samu ja Ville Kuukan muodostama kokeellinen duo The Gentleman Losers.

Tiukkaa rytmiä, meditatiivista leijuntaa

Jo TMW10!-avauskonsertti kattoi genrejä kunnianhimoisesti kansanmusiikista klubisykkeeseen. Kapellimestari-tuottaja Kristjan Järvi marssitti New Yorkista operoivan Absolute Ensemblen seuraksi ison joukon solisteja. Venäläisen kulttuurikeskuksen lavalla piipahtuvat muun muassa laulaja-lauluntekijät Kadri Voorand ja Mick Pedaja, hipsteri-dj Sander Mölder sekä Elina Netšajeva, Viron ääni Lissabonin toukokuisissa Euroviisuissa.

I Wear* Experiment senkun tiukentaa otettaan.

Pedajaan saattoi törmätä etabloituneen palatsin lisäksi vaikkapa Puänt-kirjapuodissa. Intiimeissä puitteissa miehen pienimuotoiset laulut avautuivat tuoreella tavalla, samoin kuin ilmaisun melodinen puhdasmuotoisuus.

Puäntin kellariholveissa sykki myös tuhti biitti. Kanadalainen Kytami oli yhtä kuin viulistimimmi ja konejäbä. Duo viritti livenä omalaatuista piiskausta eli viuluviilloin jäsenneltyä junglen ja drum’n’bassin miksausta, joka sai aikaan paikalle saapuneissa hyväksyvien hymyjen lisäksi kohtalaista notkuntaa, vaikka menossa oli vasta iltapäivä. Kaksikon keulakuvan Kyla Tamiko LeBlancin t-paitateksti Sorry for partying kertoi sekin jotain lähestymistavasta.

Rataskaevun Von Krahlissa toimitettiin niin ikään monenmoisia soitinmenoja TMW-viikolla. Kadulle asti jonon aiheutti esimerkiksi paikallinen I Wear* Experiment. Sitten viime kuuleman ulosanti oli suoraviivaistunut entisestään ja tuloksena oli jytää ja purkkaa – siis siinä mielessä, että klubimusiikkia voi tehdä myös pilke silmässä. Ja hyvin kolmikon kemia tepsi juhlakansaan.

Mick Pedaja loisti niin soolokeikoilla kuin TMW10!:n avauskonsertissa.

Keskustan toiselta laidalla luovuuskeskittymä Telliskivestä löytyi vuorostaan Erinevate Tubade Klubi. Ruutsia pebanhetkutusta vauhditti vaikkapa Akua Naru. Synnyinsijoiltaan New Havenista Kölniin asettuneen naisen otteissa oli täysiveristä souldiivaa, joka hallitsi yhtä lailla räpin rytmikkään sanavirtauksen kuin funkin nytkeen. Ilmankos soittajaisissa muodostui suureen saliin saunamaisen kuuma ilmanala.

Äidinkielellä tiputettu räp on Virossakin huikean suosittua. Kaikupohjan laajuudesta sai tyhjentävän kuvan Aropin yllätyskeikalla, joka valtasi Viru-aukion. Liikenteenjakajalle pystytetyn peilimysteerin päällä paikallinen Cheek räppäsi dj-kaksikko Heidy Purgan ja Critikalin tuella. Töminä, savu ja pöhinä seisauttivat paitsi suuren joukon ohikulkijoita, myös osan liikenteestä. Varsinkin nuorin yleisö tuntui vaikuttuvan näyttäytymisestä hämmentyneen iloisesti.

Avarus Trio kruunasi TMW10!-juhlinnan meditatiivisella instrumentaalimusiikilla.

Koukuttava oli myös Avarus Trio, joka täytti Venäläisen teatterin Kaminasalin. Mari-Liis Vihermäen huilu, Heigo Rosinin vibrafoni ja Mingo Rajandin kontrabasso kuljettivat kuuntelijan meditatiivisiin sfääreihin. Zen-leijuntaan kannusti osaltaan tilan hämärä valaistus – kuulo virittyi aivan erityisellä tavalla vastaanottoon kun muita aisteja ei kuormitettu ulkomusiikillisilla härpättimillä.

Paljon myös asiaa

TMW on musiikkifestivaalin lisäksi myös aivoriihi. Konferenssit täydensivätkin agendaa 146 puhujalla 25 maasta. Keskustelujen, panelien ja alustusten keskeisiä teemoja olivat musiikkialan tulevaisuus, globaali kestävä kehitys sekä reilumpi maailma kaikille ihmisille sukupuoleen katsomatta – esimerkiksi Keychange-hanke oli hyvin näkyvästi läsnä tavoitteenaan, että tapahtumien tarjonnassa olisi saavutettava 50/50 jakauma. TMW on jo ohittanut tuon tavoitteen konferenssiasiantuntijoiden naisenemmistöllä.

Jeannette Leetä tenttasi TMW:ssä punkbändi The Membranesin alkuperäisjäsen ja Louder Than War -kulttuurisivuston perustaja John Robb.

Musiikkivaikuttajista Rough Trade Recordsin Jeannette Lee avautui uransa inspiroijista ja opeista. Leen avainkokemuksia oli 1980-luvun alku New Yorkissa, jossa oli koettavissa kaikki tuolloin syntyneestä räpistä CBGB’sin rockskeneen. Niin ikään artisteja Pulpista Duffyyn manageroinut nainen korosti intuition merkitystä. Hän paljasti työskentelevänsä edelleen vain sellaisten artistien kanssa, jotka sytyttävät henkilökohtaisesti.

Brittiläinen musiikintekijä, ääniteknikko ja innovaattori Imogen Heap kertoi vuorostaan Creative Passportista. Se on eräänlainen koko ajan päivittyvä cv verkossa. Interaktiivisena se toimii samalla kontaktipintana vaikkapa promoottoreihin ja muihin mahdollisiin työllistäjiin. Tärkeitä ominaisuuksia sovelluksessa ovat näkyvyys, läsnäolo ja vuorovaikutus.

Imogen Heap on kehittänyt interaktiivisen artistipassin työkaluksi.

J-POP Music Group -kollektiivin johtaja Jeff Miyahara pureutui taas osuudessaan hitintakomisen aakkosiin. TMW:n mukaan kaikkiaan 38 miljoonan levyn myyntiin yltänyt mies korosti, että hyvä juttu ja tyyppi huomataan aina. Tie menestykseen kulkee verkostoitumisen kautta. Ellei iso yhtiö tajua ostaa ideaa heti, indie-piireistäkin voi ponnistaa tunnettuuteen aktiivisen nettiläsnäolon avulla samalla sinnikkäästi tukijoukkoja keräten ja omaa pakettia viimeistä piirtoa myöten täydelliseksi hioen.

Vanhoja rakenteita ravisteli konkreettisesti keskustelusessio Podcast versus broadcast. Biit Me Record Storen illanistujaisissa Seattlen KEXP-kanavan dj Abbie Gobeli sekä virolaiset podcast-vaikuttajat Jakob Rosin ja Ari Matti Mustonen puntaroivat, kuinka podcastit ovat haastaneet radion populaarikulttuurin äänenä, suunnannäyttäjänä ja auktoriteettina. Aloittelevat dj:t, erilaiset musiikit ja sanataiteen uudet lahjakkuudet pääsevätkin loistamaan bittilässä ilman ulkopuolista suodatusta. Gobeli kuitenkin kuittasi, että silti edelleen moni netissä mainetta saavuttanut lahjakkuus mielii kuulemma eetteriin – nimekkään radion status on aina omaa luokkaansa.

Seuraava, 11. Tallinn Music Week järjestetään 25.–31.3.2019.

Jeff Miyahara totesi osuudessaan, että menestys voi olla pienestä kiinni.
KEXP:n Abbie Gobeli sekä virolaiset podcast-persoonat Ari Matti Mustonen ja Jakob Rosin veistelivät ilmaisukanaviensa eroista, eduista ja haasteista.