AMERICAN HEAD CHARGE: The War Of Art

Arvio julkaistu Soundissa 01/2002.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Siitä, että etenkin jenkkimetallin zeitgeist nyt suosii, tavallaan jopa edellyttää, koneiden ja perinteisempien elementtien risteyttämistä, saadaan kiittää tai syyttää Ministryn, Fear Factoryn, Nine Inch Nailsin sekä Slipknotin kaltaisten ryhmien esimerkkiä.

Arvio

AMERICAN HEAD CHARGE
The War Of Art
American

Siitä, että etenkin jenkkimetallin zeitgeist nyt suosii, tavallaan jopa edellyttää, koneiden ja perinteisempien elementtien risteyttämistä, saadaan kiittää tai syyttää Ministryn, Fear Factoryn, Nine Inch Nailsin sekä Slipknotin kaltaisten ryhmien esimerkkiä. Tässä valossa ei tule ihmeenä, että viimeksimainittu on valinnut juuri American Head Chargen Suomeenkin entäneen Euroopan kiertueensa lämmittelijäksi. Mutta mitä ajatella seitsikosta, joka on päättänyt nimetä itsensä hienon African Head Charge -dubryhmän mukaan? Ja miksi se viittaa debyyttinsä otsikossa Sun Tzun nyttemmin liikkeenjohtoon hanakasti sovellettuun strategiateokseen Sodankäynnin taito?
Minneapolisissa syntynyt yhtye paljastaa korttinsa alluusioidensa merkityksettömyydellä sekä sanaleikkiensä tyhjyydellä: The War of Art sisältää lähinnä kohtuutaitavaa derivointia ja muuta lainailua suunnilta, joilta metalliyhtyeen juuri tänään kannattaakin lainailla. Never Get Caught toistaa Ministryn jo 15 vuotta sitten huippuunsa hiomaa "Kraftwerk kohtaa Motörheadin" -tematiikkaa, kun taas We Believe on kuin Faith No Moren kesken jättämä demonrääpäle. Rick Rubinin tuottaman liki 70-minuuttisen paketin seasta jää kunnolla piinaamaan vain muutama kitarariffi. Sen sijana hampaankoloon ei jää jälkeäkään kekseliäisyydestä, oivaltavista teksteistä, mainioista sovituksista tai juuri muustakaan luovasta. Jos tällainen keskinkertaisuuden keskittymä saa Kerrang!in sivuilla 4/5, masiinametallilla ei voi mennä kovin hyvin. 

Lisää luettavaa