Arvio: Garbage on yhä kelpo iskussa – Let All that We Imagine Be the Light ammentaa käyttövoimansa epäkohdista

Arvio julkaistu Soundissa 5/2025.
Kirjoittanut: Hannu Linkola.

Arvio

Garbage
Let All that We Imagine Be the Light
BMG

But I still got the power and my brain and my body / Ill take no shit from you!

Vuonna 1998 Garbage loi stan­dardeja. Se viritti vetovoimansa äärimmilleen kakkosalbumillaan Version 2.0:lla, jonka maukkaita me­lodioita hyväili ajassaan täydellinen tuotantojälki. Myös yhtyeen imago oli raikas. Kolmea nelikymppistä soittajaa ei ehkä huomannut ku­kaan, mutta Shirley Manson oli juuri sellainen keulakuva, jota 1990-luku janosi. Hän oli piikikäs ja tunteva, suora ja tavoittamaton. Ja hän mää­ritteli itse, miten hänet tulkitaan.

Tuolloin oli vaikea uskoa, että jalusta murtuisi vain pari vuotta myöhemmin. Niin kuitenkin kävi. Yhtyeen kolmas levy Beautiful­garbage (2001) kuulosti oudon ponnettomalta keskellä retrorockin ja postpunk-jäljitelmien pariin hamunnutta millenniumia. Kiekko vaipui nopeasti unholaan ja vei tekijänsä mukanaan.

Siitä alkaen Garbage on ollut altavastaaja. Nelikko on kyllä aktivoitunut tämän tästä, mutta samalla se on etsinyt olemustaan, joutunut sopeutumaan ja hajonnut­kin kertaalleen. Tavallaan jokainen yhtyeen viimeisimmistä albumeista olisi voinut olla sen joutsenlaulu.

Siksi tuntuu huojentavalta todeta Garbagen olevan yhä kelpo iskussa. Let All that We Imagine Be the Light jyrää alusta loppuun tunnusomai­sesti, mutta sen äärimmilleen pro­sessoidut äänimaisemat ja kalsean kohtalonomainen tunnelma myös häivyttävät viitekehyksiä. Tuottajavetoisesti fuusioidut vaihtoehto-, gootti- ja electroclash-vivahteet asemoituvat välähdyksiksi, joista jo­kainen antaa musiikille uudet kasvot. Pohjimmaisessa pophenkisyydes­säänkin levy pakottaa etsimään ja puntaroimaan olemustaan.

Käyttövoimansa albumi ammen­taa epäkohdista. Chinese Fire Hor­sen ja R U Happy Nown kaltaiset suorat sylkäisyt julistavat identi­teettien autonomiaa ja osoittavat, millaista epämaailmaa populistinen patriarkaatti luo. Pet Shop Boysin äkäisenä siskona sähisevä Theres No Future in Optimism puolestaan vannottaa taistelemaan fatalismia vastaan, vaikka nykykaaos kuinka ahdistaisi. Agenda ei ole aina itseis­arvoisesti pinnassa, mutta Manso­nin tulkinta kertoo, että viattomim­missakin riveissä on tosi kyseessä.

Ankaran ajankuvan ja kylmäpin­taisen sävellystyön alta hahmottuu toinenkin teema, kenties henki­lökohtaisempi ja siksi herkempi. Garbage tunnustaa ikänsä siellä täällä ja miettii, mitä se tarkoittaa. Kaksi lonkkaleikkausta läpikäynyt Manson tietää, että keho voi pettää vaikka on edelleen nautinnon ja itsetunnon lähde. Niinpä hän etsii väsymättä jotain mihin luottaa, jotain minkä jakaa: ”I’ve got a lot of love to give / There’s nothing I can do if you don’t want it.

Sanoma kiteytyy The Day that I Met God -päätösraidalla, joka nousee kertaheitolla Garbagen ul­jaimpien luomusten joukkoon. Lää­ketokkurainen ”I found God in tra­madol” saattaa kuulostaa kyyniseltä summaukselta, mutta kaikki sen ympärillä sanottu pakahduttaa kau­neudellaan. Kokeilevan demolaulun ja läpikuultavan melodian varaan aseteltu teos löytää kivun keskel­tä onnen, ehkä jopa ikuisen valon. Säteet taittuvat opioidien prismassa rakkaudeksi, josta huokuu syvä kii­tollisuus kaikkea koettua kohtaan.

Löydön äärellä ei ole enää mie­lekästä pohtia, mistä on lähetty liikkeelle. Vain se merkitsee, mihin on tultu.