Arvio: The Rasmuksen Weirdo-levyä leimaa suorittamisen tuntu

Kaukana takana ovat ajat, jolloin bändiltä irtosi In the Shadows. Nyt ei irtoa edes Je­zebeliä.
Arvio julkaistu Soundissa 8/2025.
Kirjoittanut: Niko Peltonen.

Arvio

The Rasmus
Weirdo
Playground

Jo 20 vuoden ajan jokainen uusi The Rasmus -albumi on tuntunut pinnistelyl­tä ison bändin aseman oikeuttamiseksi. Viimeksi moista yritettiin Euroviisujen kautta ja päästiin vähimmäissuoritukseen. Nyt kulmana on kitaristi Emilia Suhosen lopullinen sisäänajo.

Ehkä se on vienyt musiikkia raskaampaan suuntaan. Ensivaikutelma Weirdosta on jopa uusmetal­linen, mitä ei auta esimerkiksi Blind Channel -Nikon käyttäminen vie­railijana. Tässä vaiheessa raskaus olisi The Rasmukselta jopa looginen peliliike, mutta koko totuus levystä sisältää toki muutakin. Niitä pop­kertsejä ja balladejakin löytyy.

Materiaalin vaihtelevuus on kuitenkin näennäistä, kun sama suorittamisen tuntu leimaa toimin­taa kauttaaltaan. Kaukana takana ovat ajat, jolloin bändiltä irtosi In the Shadows. Nyt ei irtoa edes Je­zebeliä, eikä siinä auta vanha tuttu Desmond Childkaan. Leimautumi­nen parhaat päivänsä nähneeseen hittinikkariin ei ylipäätään tunnu järkevältä.

The Rasmus on keski-ikäinen kaupallinen bändi, jonka outolin­nun retoriikka edellyttäisi anthem-tason biisejä toimiakseen kohtuulli­sesti. Kun niitä ei ole, vaikutelmaksi jää työpaikalle meneminen ja toi­votun työpanoksen pusertaminen ulkoisten standardien mukaisesti. Sitten voi lähteä kiertueelle.