HARPER SIMON: Harper Simon

Arvio julkaistu Soundissa 3/2010.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Paul Simonin poika Harper Simon astuu isänsä teille harvinaisen kypsällä iällä. Ensilevynsä perusteella 37-vuotias Simon on toisen polven laulajana ja lauluntekijänä ratkaisevasti lahjakkaampi kuin Julian Lennon ja kiinnostavampi kuin Adam Cohen mutta ei likimainkaan niin vaikuttava kuin Rufus Wainwright.

Arvio

HARPER SIMON
Harper Simon
Tulsi

Paul Simonin poika Harper Simon astuu isänsä teille harvinaisen kypsällä iällä. Ensilevynsä perusteella 37-vuotias Simon on toisen polven laulajana ja lauluntekijänä ratkaisevasti lahjakkaampi kuin Julian Lennon ja kiinnostavampi kuin Adam Cohen mutta ei likimainkaan niin vaikuttava kuin Rufus Wainwright. Vielä tällä näytöllä Harper Simon ei yllä Teddy Thompsonin tai Jakob Dylaninkaan rinnalle.

Levyä tehdessään Harper Simonilla tuntuvat kaikki ovet olleen auki. Albumin ensimmäiset äänitykset on tehty Nashvillessä vanhojen mestarisoittajien kanssa ja muiden muassa Bob Dylania, Johnny Cashiä ja Leonard Cohenia tuottaneen Bob Johnstonin johdolla. Työtä on jatkettu nuoremman soittajapolven kanssa Los Angelesissa ja New Yorkissa lopputuloksen säilyessä silti ehjänä.

Lähes hillbillymäisellä Tennesseellä Harper Simon kertoo syntyneensä New Yorkissa mutta äitinsä olevan Tennesseestä. Tämä kaksijakoisuus kuuluu myös kautta levyn. Vaikka musiikki pohjimmiltaan onkin 1960- ja 1970-luvuilta innoitustaan hakevaa country & western -pitoista americanaa, niin etenkin Simonin kitarassa kuuluu myös tämä päivä.

Yksin esittämiensä traditionaalisen gospelin All To Godin ja häpeämättömässä romanttisuudessaan lähes donovanmaisen Berkeley Girlsin välissä Harper ja monilukuinen soittajisto tekevät kauttaaltaan laadukasta työtä. Wishes And Starsin melodialla ja laulunsa pehmeydellä Harper Simon tuntuu kuin ohimennen tunnustautuvan isänsä pojaksi.

Lisää luettavaa