PUPPA J: Kiveliö Kutsuu

Arvio julkaistu Soundissa 4/2012.
Kirjoittanut: Sami Nissinen.

Viime vuosien aikana on ollut mielenkiintoista seurata, kuinka suomalaisen rytmimusiikin kentällä raja-aidat kaatuvat ja tanner ryskyy. Eturivin hiphop- ja reggaeaktit ovat yksissä tuumin hyödyntäneet ennakkoluulottomasti eurooppalaisen kansanmusiikin, afron, elektron ja kotoisen iskelmän suomia mahdollisuuksia omaa soundia etsiessään.

Arvio

PUPPA J
Kiveliö Kutsuu
Suomen Musiikki

Viime vuosien aikana on ollut mielenkiintoista seurata, kuinka suomalaisen rytmimusiikin kentällä raja-aidat kaatuvat ja tanner ryskyy. Eturivin hiphop- ja reggaeaktit ovat yksissä tuumin hyödyntäneet ennakkoluulottomasti eurooppalaisen kansanmusiikin, afron, elektron ja kotoisen iskelmän suomia mahdollisuuksia omaa soundia etsiessään. Suomi-reggaen pitkän linjan pelurin Puppa J:n toisella sooloalbumilla biitti nojaa enimmäkseen yhä läskiin takapotkuun, mutta kokonaisuus on kirjava ja kiehtova potpuri erityylisiä lauluja: reggaeta, hiphopia, folkia, iskelmää ja niin edelleen.

Suomen Musiikin leipiin napatusta Pupasta tuskin tulee toisen reggae­veteraanin Jukka Pojan kaltaista kansansuosikkia, eikä hän sitä varmaan haluaakaan. Siihen Pupan musiikki on liian asenteellista eikä hänen melodioissaankaan ole tarvittavaa hittiainesta. Lyriikat puivat maailmanmenoa tutun vasemmisto-anarkistisesta perspektiivistä ja dullaa ylistetään kyllästymiseen asti. Toiset kutsuvat sitä katu-uskottavuudeksi, mutta ei sanoma tai kielenkäyttö ole millään muotoa yllättävää tai suvereenia.

Pupan tekstien vahvuus on niiden henkilökohtaisuudessa, mutta Mutsin munuaiskivet on yhtä luotaantyöntävä kuin kappaleen nimi vihjaa.