RONI SIZE REPRAZENT: In The Mode

Arvio julkaistu Soundissa 10/2000.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Kolme vuotta sitten päivänvalon nähneen New Formsin seuraajan tekeminen on taatusti aiheuttanut harmaita hiuksia koko bristolilaiselle Reprazent-kollektiiville, palkittiinhan kiekko sekä kriittisellä suitsutuksella että himoitulla Mercury Prizella.

Arvio

RONI SIZE REPRAZENT
In The Mode
Talkin´ Loud

Kolme vuotta sitten päivänvalon nähneen New Formsin seuraajan tekeminen on taatusti aiheuttanut harmaita hiuksia koko bristolilaiselle Reprazent-kollektiiville, palkittiinhan kiekko sekä kriittisellä suitsutuksella että himoitulla Mercury Prizella. Suurimman osan paineista on kuitenkin joutunut kantamaan ryhmän peloton kapellimestari, josta leivottiin mediassa jo ties mitä drum n' bassin kruununprinssiä ja uuden brittitanssimusiikin messiasta.
Millä aseilla Roni Sizen nimellä operoiva 32-vuotias Ryan Williams sitten lähtee tätä pelottavaa petoa taltuttamaan? Selkein ero menneeseen revitään soundin ja materiaalin moni-ilmeisyydellä: siinä missä esimerkiksi New Forms ja Breakbeat Eran viimevuotinen Ultra-Obscene kirskuivat, svengasivat ja jymisivät läpi koko matkan jokseenkin yhtenäisen äänimaiseman puitteissa, hyökkää In The Mode suuntaan jos toiseenkin. Ja tavallaan tämä onkin vain loogista albumilla, jonka vierailijoina toimivat niinkin erilaiset tekijät kuin Method Man, Zack de la Rocha ja Rahzel. Tässä lonkeroiden eri puolille levittelyssä piileekin Reprazentin (tuottajat Size, Krust, Suv ja Die sekä MC Dynamite, laulaja Onallee, basisti Si John ja rumpali Rob Merrill) alati uusiutuva voimavara. Ryhmä myllyää tuoretta tavaraa paikoin jopa tuhlailevaan sävyyn, ja muistuttaa banaaliutta vastaan taistelevan asenteensa myötä muun muassa sellaisesta oman alansa merkkipaalusta kuin Bomb The Bassin Clear (1995).
Runsaudensarvimaisuutensa ohella 70-minuuttinen In The Mode voittaa puolelleen myös pioneeriasenteellaan ja silkalla laadukkuudellaan. Roni Size on aito renessanssimies, joka johtaa Reprazentin seikkailusta toiseen kuin uusista asioista lapsen lailla innostuva visionääri tai laboratoriossaan pyyteettä puurtava tiedemies. Hän jatkaa sitä samaa vahvoja muusikkopersoonia ympärilleen keräävän bändiliiderin ja ideasammon perinnettä, josta voi aiempina esimerkkeinä nostaa esiin vaikka herrat Charles Mingus tai Edward Vesala. Ja vaikka näkökulma onkin jo lähinnä New Formsin yleissoundin tähden loppuun jauhettu, oktetti vertautuu parhaiten nimenomaan ennakkoluulottomiin jatsareihin. Jos Miles Davis eläisi, hän olisi jo tehnyt jotakin Roni Size Reprazentin kanssa. 

Lisää luettavaa