Brittiartistit tukkanuottasilla Spotifyn kanssa

16.7.2013 22:04

Radioheadin laulajana tunnetuksi tullut Thom Yorke on vetänyt Atoms For Peace -projektiyhtyeensä debyyttialbumin ja soolotuotantonsa pois Spotifysta. Yorken ja hänen yhtyetoverinsa Nigel Godrichin perustelut kuulostavat täsmälleen samalta kuin muidenkin Spotifya ja netin muita musiikkipalveluita kritisoineiden taiteilijoiden. Godrichin mukaan ”streaming-musiikkipalvelut haittaavat uusien artistien ja pienten levy-yhtiöiden toimintaa”, kun taas Yorken mukaan ”artistit eivät saa musiikkipalveluilta korvauksia paskankaan vertaa”.

Tällä hetkellä tuhat soittokertaa Spotifyssa tuo artistille noin viisi euroa ja miljoonasta striimauksesta saa korvauksia noin viisi tuhatta euroa.

Spotifyn Pohjois-Euroopan PR-päällikkö Sofie Grant on kommentoinut Yorken ja Godrichin ajatuksia seuraavasti:

– Olemme sataprosenttisen sitoutuneita tavoitteeseemme kehittää Spotifystä mahdollisimman taiteilijaystävällinen ja olemme jatkuvasti yhteydessä artisteihin ja managereihin, jotta voimme auttaa heitä urallaan. Spotify on vielä pitkäaikaisen projektin alkuvaiheessa, mutta musiikkipalvelulla on jo ollut valtava positiivinen vaikutus artisteihin ja uuteen musiikkiin. Tähän mennessä olemme maksaneet oikeudenomistajille 500 miljoonaa dollaria ja tämän vuoden loppuun mennessä määrä nousee miljardiin dollariin. Suuri osa tästä rahasta on investoitu uusien kykyjen kehittämiseen ja uuden musiikin tuottamiseen.

Godrich on puolestaan vastannut Spotifylle:

– So Spotify say they have generated $500 million dollars for ’license holders”. The way that Spotify works is that the money is divided up by percentage of total streams. Big labels have massive back catalogues so their 40-year-old record by a dead artist earns them the same slice of the pie as a brand new track by a new artist. The big labels did secret deals with Spotify and the like in return for favourable royalty rates. The massive amount of catalogue being streamed guarantees that they get the big massive slice of the pie (that $500 million) and the smaller producers and labels get pittance for their comparatively few streams.

– This is what’s wrong. Catalogue and new music cannot be lumped in together. The model massively favours the larger companies with big catalogues. They need the new artists to be on the system to guarantee new subscribers and lock down the ”new landscape.” This is how they figure they’ll make money in the future. But the model pays pittance to the new artist right now. An inconvenient fact which will keep coming up. I feel a responsibility to speak up when I see something going on which I think is unfair. I’m not bitching about not getting paid. It’s about standing up for other artists’ rights. It’s up to streaming providers to come back with a better way of supporting new music producers. It’s not for us to think up how it could work. That’s your department.

Myös Radioheadin manageri Brian Message on jo ehtinyt pistämään lusikkansa tähän soppaan. Mies puolustaa Spotifya, mutta ei silti asetu täysin Thomin lausuntojakaan vastaan:

– Streaming services are a new way for artists and fans to engage. As a manager of Thom I obviously sit up and take note when he says ”Listen guys we need to look at how this works”. It’s a healthy debate that’s going on right now…He’s rightly asking the question of ”What’s in this for new music and new artists?” I think we’re all debating this. [But] as the model gets bigger I think we’ll find a place where artists and managers and all creators can all receive what they regard as equitable remuneration.

Jotenkin tuntuu siltä, että keskustelu ei ole vielä päättynyt…

Lisää luettavaa