”Kuinka olla kuolematta nälkään musiikkibisneksessä” ja muita tärkeitä aiheita – raportti Nouvelle Praguesta

Saint Agnes ammensi heavyn pioneereilta.
Matti Komulainen

Tsekin musiikkikokoontumisajoissa keskusteltiin henkeviä ja kuunneltiin hienoa musiikkia.

Nouvelle Prague
Praha, Tshekin tasavalta
2.–3.11.2018

Teksti & kuvat: Matti Komulainen

Nouvelle Prague on Tsekin tasavallan ensimmäinen showcase-festivaali. Se järjestettiin viime viikonloppuna Prahan sydämessä Staropramen-panimossa. Nouvelle Prague on profiloitu boutique-tyyppiseksi, pienimuotoiseksi musiikkialan kokoontumiseksi – vaihtoehdoksi tuhansien osanottajien monialaisille mammuttitapahtumille.

Intiimi mittakaava mahdollisti aidot kohtaamiset ja epämuodollisen verkostoitumisen niin panelin kuin keikkojen lomassa. Ohessa pääsi tutustumaan uusiin artisteihin ja asioihin ilman massojen mukanaan tuomaa häsää. Musiikkikontekstissa se merkitsi siis eräänlaista downshiftaamista.

Nouvelle Prague painottui luonnollisesti kotimaisiin toimijoihin, joita täydensivät Slovakian ja muiden lähialueiden artistit. Ohjelmaan oli buukattu lisäksi vierailevia bändejä muun muassa Saksasta, Hollannista, Britanniasta ja Yhdysvalloista.

Järjestyksessä kuudes Nouvelle Prague oli samalla valmistautumista alkuvuoden 2019 Hollannin Eurosonic Noorderslag -tapahtumaan, jonka fokus-maina Tsekki ja Slovakia ovat.

Nouvelle Praguessa keskusteltiin muun muassa pienten toimijoiden mahdollisuuksista päästä esiin isoisten joukossa.

Se viestii maiden nuoren polven toimijoiden ennakkoluulottomasta asenteesta. Rockista ja popista luodaan aktiivisesti jatkoa rikkaalle kulttuuriperinnölle, joka tunnetaan etenkin panimotuotteista, Myyrä-animaatioista, Miloš Formanin laatuelokuvista sekä Franz Kafkan, Milan Kunderan ja Václav Havelin kaltaisista kirjailijoista.

Nouvelle Prague tukeutuu tavoitteissaan EU-agendaan. Avauspuheenvuorossa Luova Eurooppa -kulttuuriyksikön vetäjä Karel Barták linjasi, että yhteisössä tuetaan organisaatioiden ohella ruohonjuuritason toimijoita, mikä takaa unionin kulttuurisen monimuotoisuuden tulevaisuudessakin. Nouvelle Praguen veroiset foorumit linkittyvät siten luontevasti pyrkimyksiin.

Nouvelle Praguen perusteella alueen populaarikulttuuri onkin hyvissä kantimissa, sillä kenttä vaikuttaa moni-ilmeiseltä ja tarjonta korkeatasoiselta.

Liveä laajalla skaalalla

Showcase-keikat esittelivät bändien ohella Prahan klubiskeneä. Esimerkiksi Futurum Music Bar operoi peruskorjatun jugend-teatterin pohjakerroksessa, Club Země sukeltaa sekin maan alle kylmänsodan aikaiseen pomminsuojaan ja Bar Coming Soon lienee entinen kauppapuodin kellari. Undergroundia siis sanan varsinaisessa merkityksessä. Siitä huolimatta modernissa Prahassa popmusiikki ei ole suinkaan enää rikollista kapinointia, jonka harrastuksesta saattaa päätyä vankilaan, kuten vanhemman polven musiikkiaktivisti muisteli keskustelun lomassa.

Teepee tarjoili laulunsa herkkävireisesti.

Isäntämaan runsaasta tarjonnasta erottui edukseen muutama erityisen kiinnostava akti. Teepee kehitti kitarat-sormiot-rummut-kombinaatiolla unenomaista leijuntaa Club Zeměssä. Helke ja surina sointuivat saumatta synailyyn. Keulakuvakaksikko Tereza ja Miroslav kruunasivat dreampopin ja indiefolkin liiton tarkoilla lauluharmonioillaan, joista välittyi melankolian miellyttävä sinispektri.

Futurum-musiikkibaarissa taas tuli bongattua Zabelov Group. Duossa Roman Zabelov työsti haitariaan kimmopohjosmaisella vimmalla Jan Šiklin vastatessa sormioista ja lyömäsoittimista. Vahvasti efektoitu saundi ilmensi ajanmukaista fuusioajattelua, jossa kohtasivat yhtä lailla maailmanmusiikilliset sävyt kuin jazzinomainen vapaapudotus. Improvisaation osuus kokonaisuudessa korostui, kun soitteita vertasi kaksikon juuri julkaistuun albumiin Eg: live on säälimätöntä vyörytystä tallenteen painottuessa sävyihin ja dynamiikkaan.

Zabelov Group kokeili soivilla maailmoilla.

The Drain edusti paletissa suorasukaista rockia. Prahan ylpeys kehitti Futurumissa hyväntuulisen pyörteen kineettisellä lavameiningillään, johon sisältyi laulusolistin vuorottelu myös kitarassa ja pianossa. 1960-luvun garagesta sekä myöhemmistä äijäilyn muodoista juontuva paahto piiskattiin syttymisherkäksi rytinäksi. Vaarantunnetta generoiva ja kuvia kumartamaton asenne olikin kohdallaan koplan itsetietoisessa kukkoilussa.

Bowrain sähköisti tunnelman Nouvelle Praguessa.

Vierailijoista säväyttivät syvimmin Bowrain ja Frum. Bowrain eli Tine Grgurevič tarjosi Club Zeměssä soolokeikan, jonka visuaaleista vastasi taiteilja Tjaša Gnezda. Sormioista, koneista ja videoista kasvatettiin intensiivinen audiovisuaalinen elektromatka pulssien, tekstuurien ja saundien virrassa. Slovenian Ljubljanasta ponnistavan Bowrainin vahva läsnäolo ja impulsiivinen heittäytyminen kipinöivät murisevaa ja poksahtelevaa energiaa, joka voimaannutti kuuntelijan.

Bowrainin elektrossa erilaiset elementit miksaavat koukuttavasti.

Samalla estradilla esiintynyt Frum saapui Prahaan Färsaarilta. Laulaja-lauluntekijä Jenný Kragesteenin johdolla nelikko loi sähköisen äänimaiseman, jossa kunnianhimoinen artpop sulautettiin shoegaze-surinaan. Keikan tehot kumpusivat musiikin lisäksi solistista. Pippurinen eläytyjä toi mieleen punaisine mekkoineen ja mustine nyörikenkineen Pikku Myyn ilman nutturaa.

Frumissa oli pikkumyymäistä sähäkkyyttä.

Vallan muuta edustivat Myra Monoka ja Saint Agnes. Bar Coming Soonissa unkarilainen laulaja tarjoili lihaisaa r&b-soulia konemestarin ja rumpalin tuella. Myra Monokan vahvuudeksi osoittautui hyvän lauluäänen ohella elämäniloinen lähestymistapa – hymy välittyi myös fraseerauksesta.

Saint Agnes taas jäi kirkkaimmin mieleen brittibändeistä. Itälontoolaisten aggressiivinen uhma sekä monenmoisten rockpioneerien häpeilemätön lainaaminen taottiin tarttuvaksi jyystöksi. Uuttera keikkailu näkyi varmuutena, jolla vaikutteet kanavoitiin omaksi ilmaisuksi laulaja-kitaristi-kosketinsoittaja Kitty Arabella Austenin viedessä päähuomion lauteilla.

Konferenssin polttopisteitä

Ennen kuin suunnattiin Prahan yöhön Nouvelle Prague keskittyi ajatustenvaihtoon. Keskusteluissa puitiin ajankohtaisia aiheita tulokkaiden menestysresepteistä musiikkialan selviytymisstrategioihin. Isäntä- ja naapurimaiden toimijat totesivat esimerkiksi What Does It Take to Succeed -panelissa, että alueelta on haasteellista päästä esiintymään isoille läntisille festivaaleille. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole vaan edellyttää kovaa ja hyvin pitkäjänteistä työtä, kuten Eurosonicin Robert Meijerink kuittasi.

Tshekin musiikinvientitoimiston Márton Náray kertoi puolestaan Hocus-Focus-debatissa, että ammattilaistapahtumat ovat väline, jonka avulla voi päästä kuuluville – paikalla kun on toimijoita promoottoreista mediaan eri puolilta maailmaa. Ruotsalaisen Live at Heartin Peter Åstedt muistutti samalla, ettei kiinnostus rajoitu vain Eurooppaan, showcase-tapahtumat kun kokoavat yhteen hyvin kansainvälisen ammattilaisten leegion.

Nouvelle Praguessa avattiin myös indie-kentän strategioita.

Nárayn mukaan musiikinvientitoimistot tekevät yhteistyötä muun muassa vaihtamalla kokemuksia eri tapahtumista ja niiden annista. Kun resurssit ovat kaikkialla niukat, menettelystä hyötyvät kaikki osapuolet.

Label Turmoil aka… How Streaming Has Won in the West -panelissa Portugalin musiikkivientitoimiston ja WestWay Lab -festivaalin Nuno Saraiva kertoi uusien ideoiden tulevan usein kentältä ja nuorilta vaikuttajilta. Sen myötä aloittava musiikintekijä hyötyy aina luodessaan yhteydet IMPALA:n kaltaisiin indien taustaorganisaatioihin. Verkostoituminen on toiminnan edellytys ja elinehto: kokeneemmat tukevat tulokasta auttaen alkuun.

How not to Die of Hunger in Music Industry -keskustelukin avasi alan haasteita aloittavan artistin näkökulmasta. Kärjeksi terottui fakta, että parasta on keskittyä faneihin – keitä he ovat, missä he ovat ja mistä he pitävät sinussa. Tuotteet kuten bändipaidat ovat oleellinen elementti musiikin rinnalla, sillä fani haluaa kuulua joukkoon ja näyttää sen. Bändituotteissa kannattaa satsata laatuun ja designiin, jollaista itsekin käyttäisi.

Yleisöä seurasi tarkkaan paneelien ajatustenvaihtoa.

Tuhansia artisteja Michael Monroesta Iron Maideniin asiakkaakseen saaneen Music Gluen perustaja Mark Meharry tähdensi, että fani haluaa shoppailla mutkattomasti. Heidän avulla voi tilata ennakkoon tulevan lp:n sekä ostaa samalla bändipaidan ja keikkalipun levyn julkaisukiertueelle. Ja koko lysti ilman, että asiakas joutuu tuskailemaan kolmella eri sivustolla luottokorttitietojaan näpytellen ja taistelemaan sitten kolmen eri tuen kanssa, missä ostokset viipyvät.

Women in Music Industry -panelissa huomautettiin syrjivästä epäsuhdasta. Alalla toimii paljon naisia eri tehtävissä mutta heitä ei edelleenkään kuunnella tai oteta aina yhtä vakavasti kuin samassa asemassa olevia miehiä. MeToon jälkeenkin naiset joutuvat taistelemaan vähätteleviä asenteita, seksismiä ja tytöttelyä vastaan. Tasa-arvoa vaativan Keychangen tyylisille tulenkantajille on iso tarve, vaadittiin SoundCzechin Monika Klementován moderoimassa aivoriihessä.

Kaikkineen panelit kokosivat yhteen kuuntelijoita, joista osa oli artistina ottamassa oppia eri alojen ammattilaisilta ja konkareilta. Mukana oli myös Tshekin tasavallan sekä alueen naapurimaiden tapahtumajärjestäjiä ja muita vaikuttajia hakemassa tietoa ja työkaluja omaan toimintaan.