Kun Uuden musiikin kilpailun voittaja selvisi Tampereen Nokia-areenalla, harva lienee yllättynyt yhtä paljon kuin Teemu Keisteri. Windows95man-hahmon luonut espoolainen perheenisä on nyt Suomen seuraava euroviisuedustaja, ja tämä toi Keisterin eteen paitsi onnea ja suitsutusta myös mittavia ongelmia ratkaistavaksi.
Miten esimerkiksi artistin nimi saadaan Euroviisuihin sopivaan muotoon? Laulukilpailuissa ei nimittäin sallita tuotemerkkien markkinointia. Keisterillä ei ollut tarjota tähän suoraa ratkaisua, kun asiaa artistilta kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa kysyttiin.
Asiaa aletaan nyt selvittää, kuului pöllämistyneen Keisterin vastaus median uteluihin. Hän myönsi olleensa puulla päähän lyöty jo siitä, että sai Ison-Britannian musiikkiraadilta täydet kaksitoista pistettä. Kun lopulta kävi ilmi, että Keisterin ja laulaja Henri Piispasen esitys voitti lopulta koko kisan, ei kaksikko tiennyt aluksi miten päin olla. No, keinot löytyvät kyllä, kun tahtoa löytyy, joten tokkopa tästä nimiasiasta ylitsepääsemätöntä hankaluutta koituu.
Sara Siipolan mielessä saattoi kyllä käydä voittajan selviämisen hetkellä pieni pettymyksen vihlaisu. Siipola oli kansainvälisten raatien silmissä illan ykkösehdokas, ja vedonlyöjät nostivat ennakkoon hänen kappaleensa UMK:n todennäköisimmäksi voittajaksi. Paljon tunnetta esitykseensä ladannut laulaja saattoi jo varovaisesti toivoa voittoa, mutta toisin kävi.
UMK huipentuikin lopulta Siipolan vakavahenkisen, surua ja ahdistusta käsitelleen Paskana-biisin sekä Windows95manin kaiken läskiksi heittävän No Rulesin kaksinkamppailuksi. Enemmistö katsojista päätyi lopulta kannattamaan huumoripitoista lähestymistapaa, ja seuraavaksi jännitetään, miten liian pieniä farkkushortseja ja suuria silmälaseja arvostavan artistin energisyys toimii Suomen ulkopuolella.
Nokia-areenalla sinetöitiin Suomen euroviisuedustuksen lisäksi pari muutakin asiaa. Ensinnäkin viimeistään nyt on selvää, että pilke silmäkulmassa ja kieli poskessa esitetty eurodance on yksi tämän vuoden kuumimmista musiikkitrendeistä. Windows95manin voiton lisäksi tämän voi nähdä esimerkiksi Portion Boysin ja Erika Vikmanin suosiossa, ja kyllä Käärijäkin tuntuu Vikmanin kanssa levyttämällään Ruoska-singlellä tähän tyyliin tarrautuvan.
Toiseksi viimeistään nyt on selvää, että Uuden musiikin kilpailusta itsestään on kehkeytynyt kunnioitettava menestystarina. Kun vielä joitain vuosia sitten Ylellä oli vaikeuksia saada kisaan mukaan aidosti varteenotettavia ehdokkaita, UMK poikii nykyään monet vuoden kuunnelluimmista hiteistä.
Artisteille ja levy-yhtiöille kilpailusta on muodostunut yhtä tärkeä promootioväline kuin Vain elämää -ohjelmasta, ja kun kisa tuotiin Turun Logomosta Tampereen valtavalle Nokia-areenalle, kävi selväksi, että yleisökin on ottanut konseptin omakseen. Yli 12 000 katsojaa vetävällä areenalla ei tyhjiä paikkoja näkynyt, ja päivällä järjestetty kenraaliharjoituskin veti lehterit täyteen. Finaalin tv-lähetystä puolestaan seurasi vaikuttavat 1 244 000 katsojaa.
Finaalissa kisanneet Windows95man, Sara Siipola, Sini Sabotage, Jesse Markin, Mikael Gabriel & Nublu, Cyan Kicks ja Sexmane saivat siis kullanarvoisen tilaisuuden paitsi pyrkiä Euroviisuihin myös näyttää kykynsä kotimaiselle yleisölle. Kukin heistä käytti tilaisuuden hyväkseen: suoranaisia mahalaskuja tai kuolleita hetkiä ei Nokia-areenalla nähty.
Sini Sabotagen Kuori mua -biisin sanoitukset tihkuvat seksiä, mutta artisti malttoi pitää show’nsa hillityn flirttailevana. Vaativassa esiintymisasussa laulanut artisti hoiti hommansa lujalla itsevarmuudella. Toista kertaa UMK-finaalissa olleen Cyan Kicksin viisuehdokas Dancing with Demons oli parempi kappale kuin vuoden 2022 Hurricane, mutta Nokia-areenalla esiintyessään yhtye tuntui puristavan mailaa hieman liian tiukasti.
Jesse Markin tarjosi kilpakumppaneitaan vähäeleisemmän show’n, mutta pienimuotoinen tanssiesitys puki leppoisten kesäiltojen tunnelmaa henkivää kappaletta hyvin. Mikael Gabrielin ja virolaisen Nublun Vox Populi oli illan kappaleista köykäisin, eikä kaksikko saanut lavaesiintymiseensä aivan samanlaista rääväsuista intoa kuin biisin musiikkivideoon. Sara Siipola antoi onnistuneesti tilaa kisakappaleensa sanomalle ja piti lavaspektaakkelin yksinkertaisena.
Katosta roikkuneet köydet repivät mielenterveysongelmista laulanutta Sexmanea joka suuntaan. Yksinään esiintyneestä 23-vuotiaasta artistista on kuoriutunut karismaattinen, suuren lavan mitat täyttävä poptähti, mutta mistä miehen vaatimaton yleisöäänisaldo mahtoi johtua? Viime vuonna Emma-gaalassa yleisöäänestyksen voittaneen Sexmanen 74 yleisöpistettä olivat yksi UMK-finaalin yllätyksistä.
Viimeisenä lavalle astuneen Windows95manin esitys oli sitten silkkaa hurlumheitä ja iloittelua. Pikkuisissa alushousuissa pitkin lavaa kirmanneen Keisterin heittäytymiskykyä on pakko ihailla.
Finaali-illan lopuksi kuultiin Katri Helenan tunteikas Katson sineen taivaan -esitys, Käärijän ja Erika Vikmanin uunituore Ruoska-single sekä viime vuoden viisukappale Cha Cha Cha. Viimeksi mainitun superhitin aikana mieleen hiipi hitusen huolestuttava ajatus: eipä kuultu tämänkertaisessa finaalissa yhtä tarttuvia koukkuja kuin mitä Käärijä viime vuonna tarjoili. Yllättävää olisi, jos No Rules soisi radiossa vielä vuoden kuluttua yhtä taajaan kuin Cha Cha Cha soi nyt.
Soundin työryhmä: Saku Schildt, Jenni Rajala