Arvio: Babymetalin konsepti vaatisi päivittämistä – Uusien ideoiden puute näkyy muun muassa fiittaajien runsaassa määrässä

Fiittaajat ottavat vielä ohjat omiin käsiinsä jättäen Babymeta­lin vaikuttamaan vieraalta omalla levyllään.
Arvio julkaistu Soundissa 6/2025.
Kirjoittanut: Nuutti Heiskala.

Arvio

Babymetal
Metal Forth
Universal

Babymetal löi läpi J-popia, metallia ja japanilaisia perinnesoittimia yhdistelleellä nimikkodebyytillään vuonna 2014. Sillä virtuoosimaisen taitava bändi soitti taustalla varsin raskasta metallia kolmen teinin laulaessa etualalla vähemmän metallisista aiheista.

Debyytistä on yli kymmenen vuotta, ja bändin tytöt ovat aikuisia. Konseptia olisi siis pitänyt päivittää. Vaan samalla reseptillä mennään edelleen, yhä heikommin tuloksin. Esimerkiksi Kawaiilla 27-vuotias Su­zuka Nakamoto, taiteilijanimeltään Su-metal, yrittää vakuuttaa niin japaniksi kuin englanniksi olevansa söpö.

Uusien ideoiden puutetta ku­vastaa sekin, että Metal Forthin kymmenestä biisistä seitsemällä on vierailevia artisteja Slaughter to Prevailista ja Bloodywoodista Polyphiaan. Joka paikassa fiittaava Poppykin on tunkenut mukaan.

Monen vierailijan aggressii­vinen soundi istuu Babymetalin perinteisempään menoon vaivaan­nuttavan huonosti. Useimmilla raidoilla fiittaajat ottavat vielä ohjat omiin käsiinsä jättäen Babymeta­lin vaikuttamaan vieraalta omalla levyllään.

Nakamoto on erinomainen laulaja, mutta hänen kannattaisi varmaankin aloittaa sooloura.